Τετάρτη, 8 Ιουνίου 2011

Τα τούνελ, η ευθύνη και η συλλογικότητα.

Για κάποιον δύσπιστο όπως η αρχοντιά μου, απέναντι στα ΜΜΕ, τις δημοσκοπήσεις, το κακόφωνο κομμάτι του διαδικτύου, και τα διάσπαρτα «εεε οοο», υπάρχουν κάποιοι κρυφοί «δείκτες» απόψεων της ελληνικής κοινωνίας για διάφορα θέματα. Δείκτες οι οποίοι αποτυπώνουν με άμεσο ρεαλισμό την ευρύτερη ψυχοσύνθεση και νοοτροπία της κοινωνίας.

Ένας από τους αγαπημένους μου τέτοιους δείκτες είναι τα τούνελ, ειδικά αυτά της Αττικής Οδού. Και πριν τρέξεις να καλέσεις το Δρομοκαΐτειο, άσε με να εξηγηθώ. Κάποιοι γνωρίζουμε ότι τα φώτα πρέπει να είναι ανοιχτά μέσα σε τούνελ. Όχι για να βλέπουμε εμείς, αλλά για να μας βλέπουν οι άλλοι. Ειδικά στην Αττική Οδό, όπου τα τούνελ είναι διαδοχικά (και τα γυαλιά ηλίου ενδεχομένως να μένουν στη θέση τους), δεν είναι σπάνιο για το μάτι να μην συνηθίζει γρήγορα την μετάβαση από τον ήλιο στα σκοτάδια. Πολλές φορές, λοιπόν, όντως για λίγα δευτερόλεπτα, ένα αυτοκίνητο με σβηστά φώτα (ειδικά στην έξοδο του τούνελ) είναι σχεδόν αόρατο. Και επειδή η Αττική Οδός είχε τη σοφία να ακολουθήσει διεθνή πρότυπα ασφαλείας, έχει τοποθετήσει σχετική σήμανση στην είσοδο κάθε τούνελ, ώστε να προειδοποιεί τους ανίδεους.

Έτσι, κάθε φορά που περνάω από Αττική Οδό, έχω αυτή την αμεσότητα μέτρησης ενός δείκτη της ελληνικής κοινωνίας˙ αυτού που μετράει το πόσο υπεύθυνοι είμαστε σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Και αποδομώντας την έννοια, σε πρακτικό επίπεδο ο δείκτης μετράει πόσοι μπαίνουμε στον κόπο του μισού δευτερολέπτου να ανάψουμε τα φώτα μας προκειμένου να κάνουμε την οδήγηση ασφαλέστερη για εμάς και για τους άλλους γύρω μας. Και εκτός από τον δείκτη υπευθυνότητας, στις ίδιες συνθήκες υπάρχει ταυτόχρονα ο δείκτης νομιμότητας (τήρηση του ΚΟΚ, αλλά και της προειδοποιητικής πινακίδας στην είσοδο του τούνελ), καθώς και ο δείκτης στοιχειώδους νοημοσύνης (για ευνόητους λόγους).

Στα δικά μου μάτια λοιπόν, τα πράγματα στην Ελλάδα θα αρχίσουν να αλλάζουν προς κάτι θετικότερο όταν σιγά σιγά τα αυτοκίνητα με αναμμένα φώτα είναι περισσότερα από αυτά με σβηστά φώτα, μέσα στα τούνελ. Μέχρι στιγμής η αναλογία είναι σαφώς υπέρ των τελευταίων. Όσος κόσμος και να μαζευτεί στο Σύνταγμα, όσα τσιτάτα και θεωρητικά ιδεολογήματα και αν ειπωθούν ή γραφτούν από τα ΜΜΕ ή τους διανοούμενους της χώρας, όση φασαρία και αν γίνει σε μία πορεία, στο τέλος η ατομική συνείδηση είναι αυτή που συνθέτει την συλλογική και όχι το αντίστροφο. Και αλλοίμονο στις ατομικές συνειδήσεις που διαπλάθονται από τον ευρύτερο συλλογικό συναισθηματισμό.


17 σχόλια:

  1. Να το κάνουμε όπως στη Σουηδία όπου πρέπει να έχεις αναμμένα τα μεσαία φώτα όταν κινείται το αυτοκίνητο, είτε μέρα είτε νύχτα.

    (- Μα δεν τον είδα! Είχε σβηστά τα φώτα με ομίχλη και σουρούπωνε!

    - Σιγά μη σουρούπωνε! Πονούσαν τα μάτια μου απ' τη λιακάδα!

    Οπότε δεδομένου του ομιχλώδους της Σκανδιναβίας και για να αποφεύγονται βλακείες σαν την ανωτέρω, τα φώτα αναμμένα συνέχεια!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εμείς ρε να'ουμ είμαστε Δανία του Νότου και είμαστε λαρτζ και ανάβουμε και τα προβόλια στη μάπα του άλλου για να κάμει στη μπάντα να περάσουμε εμείς και τ'αρχίδια μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ... και το χέρι στην κόρνα και το hifi τέρμα και ΟΛΟΙ στην αριστερή λωρίδα γιατί είμαστε ΟΛΟΙ γρήγοροι!

    YΓ. Αεροτομή σηδερόστρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εδώ στην Κοζάνη ξέρεις τι κάνουν στα τούνελ του Πολυμύλου (Εγνατία Οδός);
    Έγραψαν σε μια τεράστια φωτεινή επιγραφή: "Ανάψτε τα φώτα οταν εισέρχεστε σε τούνελ. Πρόστιμο 200 ευρώ."
    Μετά από αυτό δεν υπήρχει αυτοκίνητο χωρίς φώτα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αααα, εδώ έχεις πολλά θέματα!
    1. Ο Έλληνας και το του-του του (χωρίς "σ" μετά από το "τ" στα δύο πρώτα "του")
    2. Ο Έλληνας και ο Κ.Ο.Κ. του (*κοκ, στα Ελληνικά)
    3. Ο Έλληνας στον δρόμο, ως μεταφορά του Έλληνα που ετοιμάζεται να τον βγάλουν στο δρόμο
    4. Η Συμπεριφορά οδήγησης αυτοκίνητου ως δείκτης νοημοσύνης

    Που να πρωταρχίσω.
    Το παράδειγμά σου καλό, αλλά, όταν οδηγήσεις στην Πατρών-Κορίνθου ίσως να κάνεις καινούργια ανάρτηση. Αν επιζήσεις.

    Θα έλεγα ότι τα τραγικά ψυχονευρωτικοξερολικά προβλήματα του νεοέλληνα δεν είναι υπό αμφισβήτηση. Αυτό που επίσης φτάνει πια στο όριο πέρα του οποίου δεν υπάρχει πλέον αμφισβήτηση είναι, ότι, οτιδήποτε και να είναι ο νεοέλληνας έχει πια το δικαίωμα να μιλήσει και μπούρδα να πει, και έχει πια το δικαίωμα (σαν "τελευταία επιθυμία", ας πούμε), να πάρει το τιμόνι στα χέρια του, ότι και να το κάνει, μια και βρίσκεται πια στο σημείο που τον ρωτάνε αν θέλει τσιγάρο και μαντίλι για τα μάτια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σ' ευχαριστώ για την ανάρτηση!!!
    Δεν έχω να πω τίποτα άλλο! Είμαι συγκινημένος (και δεν αστειεύομαι)!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. 1. ξέρεις πόσο πάει το τιμολόγιο της ΔΕΗ; Σιγα μην καινε τσάμπα ρευμα...

    2. ξέπεις πόσο πάει μιά λάμπα προβολέα γι αένα συμβατικό αυτοκίνητο;;; Σιγα μην τις φθείρουν για να φωτίζουν το δρόμο μέρα-μεσημέρι...

    Λατρευω τα νέα αυτοκίνητα που έχουν τα φώτα μόνιμα αναμμένα... όταν κυκλοπφορώ Ελλάδα, μου κορνάρουν και μου κάνουν σχόλια του στυλ: " φιλαράκι, ξέ΄χασες τα φώτα σου ανοιχτά" ...λες και οι μηχανές για παράδειγμα που τα έχουν πλέον (εδω και χρόνια) μονιμα αναμμένα τα φώτα τους, το κάνουν έτσι για πλακα... όχι γιατι μπορείς να δείς ευκολότερα ένα όχημα με φώτα...

    Τεσπα.. τι τα ρωτάς αυτά... λες και δεν ξέρεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Έχεις δίκιο Ελληνάκι, η ασφαλής οδήγηση είναι δείγμα πολιτιστικού επιπέδου. Σχετικές και οι απογοητευτικές συγκρίσεις με αντίστοιχες χώρες (Πορτογαλία, Ισπανία) στη χρήση ζώνης - ιδίως μέσα στα αστικά κέντρα. Επίσης, άλλη καγκουριά, η συνεχής κίνηση αργών οχημάτων στην αριστερή λωρίδα στους αυτοκινητόδρομους. Εγώ πάντως έχω αναμμένα τα φώτα πρωί-βράδυ, just in case. Ιδίως όταν έχω τον ήλιο πλάτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. πρέπει να ήταν η 1η βδομάδα που είχα επιστρέψει στην Ελλάδα όταν καπου στη Λυκόβρυση με έβρισε χυδαιότατα ένας Ελληνάρας επειδή είχα τα φώτα αναμμένα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Εγω προς το παρον....βλεπω τουνελ στο βαθος του τουνελ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Πολύ σωστός! Μ άρεσε πολύ ο συλλογισμός :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. πολύ ωραίο post. εξαιρετικός ο επίλογος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ελληνάκι πολύ σωστά το λες. Τα Φώτα δεν τα ανάβουμε για να βλέπουμε αλλά για να μας βλέπουν οι άλλοι, ιδικά στην έξοδο του τούνελ. Είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι οδηγοί δεν έχουν κατανοήσει την σημασία τις σήμανσης και γι αυτό αδιαφορούν. Αλώστε πολλοί δεν έχουν και καλές σχέσεις με τους καθρέπτες για να το διαπιστώσουν εμπειρικά.
    Από τότε που το κατάλαβα και γω, ευτυχώς χωρίς συνέπειες, έχω τα φώτα πάντα ανοικτά όταν κινούμαι σε επαρχιακούς οδούς ή ταχείας κυκλοφορίας. Ο ήλιος και οι σκιές κάνουν περίεργους συνδυασμούς και είναι συνηθισμένο να γίνονται τα αυτοκίνητα αόρατα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ναι ρε φίλε, συμφωνώ κι εγώ μαζί σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Εξαιρετικό! Και η τελευταία φράση σου όλα τα λεφτά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Στο αφιερωνω! Τις 2-3 τελευταιες παραγραφους


    http://www.nooz.gr/greece/diamantopoilou-pros-ekklisia-valte-plati

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Γενικώς, ο τρόπος οδήγησης δείχνει πολλά για τη νοοτροπία.

    Θα μπορούσες να βάλεις την οδήγηση στη ΛΕΑ, το προσπέρασμα σε διπλή διαχωριστική κ.α.
    Αλλά το παράδειγμα των φώτων στο τούνελ, είναι μάλλον το χαρακτηριστικότερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...