Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου 2011

Δεν πληρώνω ισοπέδωση

Έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς τις δράσεις, αλλά και τη σημασία του «Κινήματος κατά των διοδίων» (ΚΚΔ). Όχι για το καθεαυτό αντικείμενό του, αλλά γιατί οι επιρροές και οι δράσεις του αναδεικνύουν τον λόγο που πολλές θετικές, αυθόρμητες κινήσεις πολιτών ενώ ξεκινάνε με σωστές θέσεις και προς τη σωστή κατεύθυνση, στην πορεία αλλοιώνονται. Είτε επειδή δεν είναι σωστά οργανωμένες, είτε επειδή σε αυτές παρεισφρέουν άλλες ομάδες ή πολιτικές οργανώσεις που έχουν διαφορετικές αντιλήψεις (ή συμφέροντα) για την καθεαυτό δράση, αλλοιώνοντας τον αρχικό χαρακτήρα και υποβαθμίζοντας τελικά την εν λόγω δράση.

Το σύντομο ιστορικό του ΚΚΔ ξεκινάει λίγα χρόνια πριν, κυρίως από την εθνική οδό Κορίνθου – Πατρών η οποία είχε αναδειχθεί ως ένας από τους πιο επικίνδυνους δρόμους της χώρας με δεκάδες θύματα σε ετήσια βάση. Το κυρίως σκεπτικό για την μη πληρωμή διοδίων επικεντρώθηκε στο γεγονός ότι ο συγκεκριμένος δρόμος δεν πληρούσε τις προδιαγραφές για τη λειτουργία διοδίων. Ήδη από το 1993, η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε θέσει κάποιες γενικές προδιαγραφές για τον ορισμό του «αυτοκινητόδρομου», ενώ το 1998, με την απόφαση 1999/62/EC (DIRECTIVE 1999/62/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 17 June 1999 on the charging of heavy goods vehicles for the use of certain infrastructure), και ειδικά στο άρθρο 7, ορίζονται κάποιες γενικές προαπαιτήσεις για την εγκατάσταση διοδίων σε δρόμους. Το ΚΚΔ ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο, όταν τα ήδη υπάρχοντα διόδια μεταβιβάστηκαν από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας στην ανάδοχο εταιρία που κατασκευάζει το νέο τμήμα Κορίνθου-Πατρών, δηλαδή την «Κ/Π Ολυμπία Οδός Α.Ε.». Το σκεπτικό ήταν ότι εφόσον τα διόδια εισπράττονται από ιδιώτη πλέον και όχι από το Δημόσιο, προκειμένου να επιβληθεί πρόστιμό θα έπρεπε ο ιδιώτης να κινηθεί δικαστικά, όπου τελικά ο «παραβάτης» θα αθωωνόταν λόγω της ευρωπαϊκής νομοθεσίας˙ μια διαδικασία δηλαδή, που στην τελική δεν θα συνέφερε την ανάδοχο εταιρία.

Το ΚΚΔ σύντομα επεκτάθηκε και στην Αθηνών – Λαμίας, έχοντας ως βάση την καρμανιόλα στο «πέταλο του Μαλιακού», αλλά και την κατασκευή υπερβολικών σταθμών διοδίων κατά μήκος ολόκληρης της διαδρομής Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Οι νέοι παράπλευροι σταθμοί σχεδόν σε ολόκληρη την Αττική μέχρι το Σχηματάρι, αλλά και η απουσία εναλλακτικών διαδρομών για τους κατοίκους ορισμένων σημείων ανέβασαν φυσικά τις αντιδράσεις, και το ΚΚΔ ήταν πλέον ώριμο φρούτο.

Το αποκορύφωμα ήρθε πριν λίγο καιρό, όπου ο Δήμαρχος Στυλίδας κ. Απόστολος Γκλέτσος προέβη στις γνωστές ενέργειες, οι οποίες με τη σειρά τους «ενέπνευσαν» το ΠΑΜΕ να προβεί σε συμβολικές καταλήψεις όλων των σταθμών διοδίων της χώρας για κάποιες ώρες, τον κόσμο γενικότερα να ιντριγκάρεται από το «τζαμπέ» της όλης υπόθεσης και τα γνωστά παπαγαλάκια να λένε τα τετριμμένα περί μεγάλο-εργολάβων, υπόγειων συμφερόντων κλπ.

Σε όλη αυτή την σύντομη ιστορική διαδρομή, συνέβη το εξής. Μία ιδέα που στηριζόταν σε σωστές βάσεις, παραποιήθηκε κατά το δοκούν από πολίτες, ή άλλα κινήματα, ανάλογα με τις τοπικές ή πολιτικές ανάγκες, προκειμένου στο τέλος να βγει ένας αχταρμάς ιδεών που τελικά δεν έχει καμία συνοχή, εκτός από το ισοπεδωτικό «δεν πληρώνω διόδια». Γενικώς και αορίστως. Μπορεί οι οδηγοί της Κορίνθου – Πατρών να ρισκάρουν τη ζωή τους, αλλά ο λόγος που μπορούν να αρνηθούν να πληρώσουν διόδια δεν είναι ίδιος με αυτόν των κατοίκων της Στυλίδας που δεν εξυπηρετούνται από παράπλευρο οδικό δίκτυο, ο οποίος με τη σειρά του δεν είναι ίδιος με αυτόν των οδηγών της Λάρισας - Θεσσαλονίκης που πληρώνουν διόδια σχεδόν κάθε 50 χιλιόμετρα, και που στην τελική όλα αυτά δεν έχουν άμεση σχέση με την ανικανότητα του Κράτους να διαχειριστεί σωστά τις ΣΔΙΤ για το εθνικό οδικό δίκτυο. Ένα καλό παράδειγμα είναι αυτό το κείμενο, το οποίο έχει σωστή νομική ανάλυση και δικαίως καλεί τους κατοίκους των περιοχών από τις Αφίδνες μέχρι τον Ωρωπό να αντιδράσουν. Ταυτόχρονα όμως, η ίδια ιστοσελίδα παρακινεί καθολική άρνηση πληρωμής διοδίων, ακόμα και σε αυτά που βρίσκονται σε αυτοκινητόδρομους που πληρούν τις προδιαγραφές της Ε.Ε., αλλά και που έχουν νομική υπόσταση να λειτουργούν κανονικά.

Είναι σωστό να υπάρχουν κινήματα αντίδρασης απέναντι σε κακοδιαχείριση ή παρανομίες του Κράτους. Τα κινήματα αυτά υποδηλώνουν μία ζωντανή κοινωνία που δεν αφήνει περιθώριο στην αυθαιρεσία της κάθε είδους εξουσίας. Είναι σημαντικό όμως η φωνή αυτών των κινημάτων να είναι ενιαία, σοβαρή, ισορροπημένη και με σαφή λόγο. Διαφορετικά, είναι καταδικασμένη να ευτελίζεται και σταδιακά να ενσωματώνεται στη γνωστή ελληνική κακοφωνία του όχλου ή οποία ούτε άξια προσοχής είναι, ούτε αφορά κανέναν στην τελική.


17 σχόλια:

  1. το κίνημα κατά των πληρωμών αυτών έχει να κάνει και με το κύμα αυξήσεων των πάντων και την μείωση μισθών και αύξηση κάθε λογής φόρων. Μεταλάσσεται και διευρύνεται, δεν ισοπεδώνει τίποτε.

    Επιπλέον θέτει και το θέμα του Δημοσιου αγαθού, το οποίο το πληρώνεις στην φορολογική σου δηλωση ανάλογα με το εισόδημά σου και όχι να πληρώνεις το ίδιο ποσό άσχετα αν είσαι ζάμπλουτος ή μεροκαματιάρης. Ετσι, μια αύξηση στα διόδια ή στα ΜΜΜ βαραίνει δυσανάλογα έναν φτωχό των 700 ευρώ που δέχεται απανωτες περικοπές και αυξήσεις στα βασικά καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες από έναν πλούσιο που δεν του καίγεται ιδιαιτερα καρφί για τις αυξήσεις σε διόδια, νοσοκομεία, ΜΜΜ, κλπ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ Blackened

    "το κίνημα κατά των πληρωμών αυτών έχει να κάνει και με το κύμα αυξήσεων των πάντων και την μείωση μισθών και αύξηση κάθε λογής φόρων"

    Αυτό είναι προφανές. Δεν μπορεί όμως ένα συγκεκριμένο αίτημα να ενσωματώνεται σε ένα γενικό και αόριστο αίτημα για την ακρίβεια. Προς τα πού απευθύνεται συγκεκριμένα; Το αίτημα είναι πιο ασφαλείς δρόμοι ή τσάμπα δρόμοι; Έχει διαφορά.

    Το θέμα του δημοσιου αγαθού αντιφάσκει έτσι όπως το παρουσιάζεις. Εν τέλει, για τους δρόμους κάποιος πρέπει να πληρώνει (για κατασκευή και συντήρηση). Αυτό το τέλος πρέπει να το καταβάλλει ο χρήστης του δρόμου ή όλοι οι φορολογούμενοι ανεξαρτήτως αν χρησιμοποιούν την ΠΑΘΕ ή όχι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. όταν το τέλος είναι μικρό και φυσικά υπάρχει και παράπλευρη οδός για να πάει κάποιος στη δουλειά του τότε μια μικρή συνδρομή, όπως ήταν πάντα, είναι ανεκτή από όλους και ποτέ παλιότερα δεν είχε τεθεί τέτοιο θέμα.

    Ομως οι συγκυρίες σήμερα είναι διαφορετικές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ Blackened

    Εγώ δεν έγραψα πουθενά ότι το Κίνημα κατά των διοδίων είναι λάθος. Ούτε ότι οι θιγόμενοι κάτοικοι πρέπει να πληρώνουν.

    Έγραψα ότι όταν ένα κίνημα με σαφή αιτήματα, ενσωματώνεται σε ένα γενικότερο κίνημα με αόριστα αιτήματα, χάνει την αρχική του αξία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θα συμφωνήσω με το κείμενο. Δυστυχώς τα διόδια δεν είναι το μοναδικό φαινόμενο καπελώματος. Το καπέλωμα ανέκαθεν αποτελούσε την κατάληξη οποιασδήποτε αντίδρασης με αποτέλεσμα οι πρώτοι που συνήθως «αποχωρούν» να είναι αυτοί που την ξεκίνησαν. Μια κίνηση διαμαρτυρίας όταν περνάει από το ειδικό στο γενικό δεν κερδίζει αλλά χάνει. Όσον αφορά τα διόδια και το τίμημα της ανταποδοτικότητας και συντήρησης, όταν η διαμαρτυρία προσπερνάει την αδικία και καταλήγει στα κέρδη των εργολάβων και αναδόχων, υπάρχει η εξής παράμετρος. Οι συμβάσεις υπογράφτηκαν έχοντας την άτυπη αλλά βασική άτυπη παράμετρο πως το κράτος χρωστάει χρήματα στους αναδόχους από άλλα έργα με τη μπακαλίστικη λογική των συμψηφισμών που πάντα βασίλευε. Και τελικά, η λύση θα είναι ο χρόνος εκμετάλλευσης να παραταθεί υπέρ των αναδόχων και των τραπεζών που χρηματοδοτούν και σίγουρα όχι υπέρ του αυτοκινητόδρομου ως δημόσιο αγαθό. Ασφαλώς και η αντίδραση είναι υγιής πράξη. Όχι όμως ως γενική αλλά ως μια εξειδικευμένη πράξη σε κάτι απαράδεκτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το κέιμενο βασίζεται στην κοινή λογική που όμως δεν είναι τόσο κοινή όσο κοινώς νομίζουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η συντήρηση και η δημιουργία νέων αυτοκινητοδρόμων πληρώνεται εις διπλούν από όλους. Η ανάληψη ενός τέτοιου έργου γίνεται με μειοδοσία, δηλαδή το νεοελληνικό κράτος πληρώνει ένα ποσό από τους φόρους των πολιτών στην μειοδοτική εταιρία. Επί αυτών των πληρωμών καλούμαστε πάλι να πληρώσουμε διόδια, δηλαδή διπλή χρέωση (μία έμμεση από τους φόρους και μία άμεση στα διόδια).

    Αυτό είναι και παράλογο και παρανοϊκό, δεδομένου και της κακής κατάστασης των οδοστρωμάτων. Όταν γίνουνε σωστοί δρόμοι (στα πρότυπα της ΕΕ) και όταν θα σταματήσουμε να τους διπλοπληρώνουμε τότε το αντίτιμο των διοδίων ίσως να φανεί πιο λογικό σε πολλούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν ήξερα ότι το θέμα είχε ξεκινήσει από το Κόρινθος-Πάτρα, που την περνάμε κάθε φορά που ερχόμαστε και φεύγουμε παίρνοντας την ζωή μας στα χέρια μας σε ένα δρόμο η κακοτεχνία και ανεπάρκεια του οποίου βρίσκει συναγωνισμό μόνο στις τάσεις αυτοκτονίας και παντελούς ηλιθιότητας των οδηγών. Έλεγα πάντα ότι τα διόδια έπρεπε να μείνουν, αλλά, απλά, αντί να πληρώνουμε εμείς να μας πληρώνουνε εκείνοι μια που για εκείνο τον δρόμο το τζάμπα δεν καλύπτει επαρκώς τις ύβρεις στη νοημοσύνη μας.

    Οι παρατηρήσεις σου ως προς την αλλοίωση του αρχικού αντικείμένου και όλα όσα ανέφερες είναι σωστότατα, αλλά επιστρέφοντας στην Κορίνθου-Πατρών, μου φαίνεται πια ότι το θέμα δεν είναι αν πληρώνουμε διόδια εκεί ή όχι, αλλά ότι μια που δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για τους οδηγούς (δεν υπάρχει αστυνομία ή τροχαία στην Ελλάδα) ίσως το "κίνημα" να έπρεπε να στραφεί προς την κατεύθυνση ότι τέτοιος δρόμος είναι ανεπίτρεπτος, με ή χωρίς διόδια, κι αν ακομα μας πλήρωναν για να περάσουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δε διαφωνώ καθόλου. Γενικά μέσα σε περίοδο οικονομικής ύφεσης οι αυξήσεις -θεμιτές ή αθέμιτες, σε καλούς ή κακούς δρόμους- προκαλέσουν εκρήξεις. Σε αυτά προστίθενται οι επικοινωνιακές και ιδεολογικές τάσεις κομμάτων και τοπικών αρχών και η αυθόρμητη -μα καπελωμένη- αντί-δράση πολιτών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Το ελληνικό κράτος τα θέλει όλα δικά του.

    Τι εννοώ:

    Είναι προφανές οτι λίγο-λίγο οδηγούμαστε σε μια κατάσταση που το κράτος δε μπορεί (ή δε θέλει) να χρηματοδοτήσει και να οργανώσει δημόσια έργα και υπηρεσίες, και τις παραχωρεί επι πληρωμή στον ιδιωτικό τομέα. Τα παραδείγματα είναι πολλά: η Αττική Οδός, το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος το οποίο ξεπληρώνουμε με το "σπατόσημο", το τραγικό ΕΣΥ που σπρώχνει όποιον μπορεί στην ιδιωτική υγεία κλπ κλπ.

    ΟΚ μέχρι εδώ.

    Από 'κει και πέρα όμως, στο βαθμό που το κράτος δε μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες που είναι υποχρεωμένο να παρέχει στους πολίτες του, τότε ας μηδενίσει τη φορολογία. Αλλά να κρατάει τη φορολογία (το μεγαλύτερο μέρος της οποίας είναι έμμεση) σε υψηλά επίπεδα, και ταυτόχρονα να μετακυλίει τις υποχρεώσεις του στον ιδιωτικό τομέα, είναι απλά απαράδεκτο.

    Απ' αυτή την άποψη δεν έχω πρόβλημα με τέτοιου είδους πρακτικές.

    'Ομως, όπως είχα γράψει σε ένα παλιότερο σχόλιο, η παρατεταμένη "δημοκρατική" ανοχή στην κάθε είδους ανομία, θα οδηγήσει σταδιακά στον τραμπουκισμό. Αυτό πιστεύω οτι γίνεται τώρα, και θα συνεχίσει να γίνεται χειρότερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εγώ πιστεύω ότι το εν λόγω κίνημα εξακολουθεί να κινείται στις σωστές βάσεις, γι'αυτό ακριβώς άλλωστε τα έκανε και σκατά, όπως αντίστοιχα συμβαίνει σχεδόν σε ό,τι κάνουμε σε αυτήν την χώρα. Πέραν τούτου, η εμπλοκή (κλασικά εκ των υστέρων) του ΠΑΜΕ (κάτι που δεν ήξερα!) αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Αν το κίνημα έμμενε στα αρχικά του στάνταρ όχι μόνο θα με ανησυχούσε αλλά θα είχα αρχίσει να ψάχνομαι μήπως υπήρχε ξένος δάκτυλος από πίσω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Hades, στην πραγματικότητα το ΠΑΜΕ πρωτοστάτησε του κινήματος κατά των διοδίων. Το έχω δει πολλάκις να αναφέρεται αυτό, αλλά η αλήθεια είναι ότι το ΠΑΜΕ εδώ και περίπου 1,5 χρόνο, δραστηριοποιείται στο θέμα αυτο. Για να μην λέμε και ανακριβή πράγματα. Χίλια στραβα το ΠΑΜΕ, αλλά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Διαφωνώ με την λογική να πληρώνει την κατασκευή του δρόμου αυτός που τον χρησιμοποιεί που έθεσες σε προηγούμενο σχόλιο .Τα συγκοινωνιακά έργα στην κλίμακα της ΠΑΘΕ είναι έργα υποδομής με τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό ενδιαφέρον εθνικό αλλά και ευρωπαικό. Αν με ένα καλό οδικό δίκτυο π.χ. στην Κρήτη "βοηθήσει" στην αύξηση του τουρισμού το οικονομικό όφελος είναι εθνικό. Για να μην μιλήσουμε για περιφερειακή ανάπτυξη, αποκέντρωση , θέσεις εργασίας κ.λ.π. Τώρα αν το χιλιόμετρο κοστίζει κατασκευαστικά στο δημόσιο διπλάσια από ότι στην Γερμανία είναι άλλη κουβέντα.Πάντως τα έργα πρέπει να χρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους προοδευτικής φορολογίας σαν συμβατική υποχρέωση του κράτους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Mερικές παρατηρήσεις γενικής φύσεως στα πλαίσια της πάγιας θέσης μου ότι ο νόμος -και ο κακός - πρέπει να εφαρμόζεται μέχρι να αλλάξει.
    1 Η πολιτική μιας κυβέρνησης είναι πακέτο. πχ η Χ κυβέρνηση καθιερώνει επίδομα "έγκαιρης προσέλευσης", αυξάνει 100% επιδόματα πολυτέκνων και ανεργίας,καθιερώνει δίδακτρα στα Πανεπισήμια και μειώνει την φορολογία. Δεν μπορείς να απολαμβάνεις τα μέτρα που σε βολεύουν και να μην εφαρμόζεις αυτά που σε θίγουν. Μπορείς να αντιδράσεις (στα πλαίσια του νόμου) και την επόμενη φορά να φροντίσεις να βγει μια άλλη κυβέρνηση.
    2. Αν ο καθένας δεν εφαρμόζει αυτό που ΑΥΤΟΣ θεωρεί άδικο είναι προφανές ότι οι νόμοι θα εφαρμόζονται μόνο από αυτούς που δεν θα μπορούν να τους παραβούν, δηλ. οι οικονομικά,κοινωνικά,σωματικά κλπ αδύνατοι.
    3. Το ΚΚΔ δεν θα μπορούσε να υπάρξει παρά μόνο στα πλαίσια μια γενικότερης προσπάθειας καλλιέργειας κλίματος ανυπακοής, προσπάθειας που έχουν αναλάβει συγκεκριμένες πολιτικές δυνάμεις διόλου ανεύθυνες για το που είμαστε σήμερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Απίστευτη η ύπουλη απόπειρα υπονόμευσης του κινήματος.
    Μιλάτε και αραδιάζετε στοιχεία σαν καφενόβιοι της μεταεμφυλιοπολεμικής επαρχίας.
    Οι εργολάβοι έφαγαν τους δρόμους, και κονομάνε όσα γουστάρουνε γιατί έτσι γουστάρουνε* και η εναλλακτική που έχει κάποιος φουκαράς (με την πλατειά έννοια ο όρος) να πάει καλιά του εκτός διοδίων είναι να περάσει μέσα από παράπλευρους καρόδρομους χάρους.

    Η επιλογές είναι δύο, ή περνάς από τον δρόμο μας και πληρώνεις όσα γουστάρουμε, ή πας από τον παράπλευρο και όποιον πάρει ο χάρος. Άσε που οι πιό πολλοί δρόμοι για τους οποίους ζητάνε διόδια δεν υπάρχουν ούτε καν στα χαρτιά.

    *Ας θυμηθούμε πως με βάση τις συμβάσεις εκμετάλλευσης των δρόμων οι εταιρείες τους νέμονται για 30-35 χρόνια, άν βγάλουν το κέρδος τους ενωρίτερα τότε φεύγουν ενωρίτερα.

    Όμως:
    Α) το κόστος των δρόμων αυτών είναι x6 φορές μεγαλύτερο από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, δηλαδή θα βγάλουν 6 φορές περισσότερα και θα τα πληρώσουμε εμείς εν μέσω λιτότητας και μνημονίου από πάνω.
    Β) τα κέρδη τους είναι μαϊμου και τα κρύβουν (διαβάστε άρθρα και αποκαλύψεις στον τύπο και το διαδύκτιο, όχι βέβαια στα κανάλια του ΔΟΛ και του Μπόμπολα) οπότε θα φύγουν την τελευταία μέρα της σύμβασης με άγνωστο ποσό στις τσέπες τους.

    Το ΠΑΣΟΚ είναι πάντα το ίδιο, είτε κυβερά ο Σημίτης, είτε ο Καραμανλής, είτε ο γιωργάκης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ ELLEPOLIS

    Καταρχήν δεν βρίσκω κάτι ύπουλο σε αυτά που γράφω. Ξεκάθαρα είναι. Ο καθένας τα εκλαμβάνει όπως θέλει.

    Δεν διαφωνώ σε αυτά που γράφετε, ούτε έχω λόγους να αμφισβητήσω τις λαμογιές μεταξύ κυβερνήσεων (ΠΑΣΟΚ ή ΝΔ δεν έχει σημασία) και εργολάβων, ή τις φοροδιαφυγές των τελευταίων.

    Θα διαφωνήσω όμως στο σκεπτικό ότι θέλουμε και ασφαλής και σύγχρονους αυτοκινητόδρομους, αλλά και να τους χρεώνεται το κράτος. Εγώ δηλαδή που δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσω ποτέ την Εγνατία οδό, γιατί πρέπει να την πληρώνω;

    Επίσης συμφωνώ ότι υπάρχουν δρόμοι που δεν θα έπρεπε να έχουν διόδια. Υπάρχουν όμως και άλλοι που πρέπει. Υπάρχουν και δρόμοι που παρέχουν σύγχρονες προδιαγραφές οι οποίες έχουν ένα κόστος για να διατηρηθούν. Ποιος πρέπει να πληρώνει αυτό το κόστος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...