Κυριακή, 21 Οκτωβρίου 2012

Λόγος στη βία της βίας


Και αν τους δίναμε τον εμφύλιό τους; Να αρμάτωνε ο Παναγιώταρος τα τομάρια του, και οι έξαλλοι αριστεριστές που διψάνε για συγκρουσιακό κλίμα, τους μπαχαλάκηδές τους και να γινόντουσαν όλα λαμπόγιαλο; Να γυρίζαμε πάλι στο «ένδοξο» ’46 για να βγάλει ο καθένας τα απωθημένα του;

Να ξαναθύμιζαν στους παππούδες τους αυτά που θέλουν να ξεχάσουν και να ξαναγράψουν ιστορία. Να τιμήσουν τη μαμή! Να γραφτεί επιτέλους «σωστά». Όπως δηλαδή φαντασιώνεται ο καθένας στην κούτρα του.

Αν για λίγο ενδίδαμε στις αγριοφωνάρες, τα κεφαλαία ανορθόγραφα greeklish και την αστόχαστη λύσσα εκατέρωθεν; Αν πραγματοποιούσαμε τη φαντασίωση εκατοντάδων χιλιάδων συμπολιτών μας που θέλουν να πάρουν το νόμο στα χέρια τους για να τσακίσουν τους/τα φασίστες/κομμούνια (amend as appropriate);

Αν πολεμούσαμε τον φασισμό με άλλο φασισμό, θα έλεγες πως ισοπεδώνω και εξισώνω; Να στο θέσω αλλιώς. Αν πολεμούσαμε τη βία με τη βία; Θα σου ακουγόταν καλύτερα; Αυτή άλλωστε δεν ήταν πάντα η δικαιολογία; Ότι πολλές κοινωνικές ισότητες και δίκαια πολιτικά πλαίσια θεσπίστηκαν με την βία απέναντι στον ολοκληρωτισμό και τον απολυταρχισμό; Σε μία οριζόντια ανάγνωση της ιστορίας θα μπορούσες να μου το τρίψεις στα μούτρα. Στην κάθετη ανάγνωση όμως, δηλαδή στις κοινωνικές δυναμικές που αναπτύσσονταν σε μία δεδομένη χρονική στιγμή η βία απλά όριζε το νικητή στην ιστορία. Οι διαδικασίες για την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας, της κοινωνικής ισότητας και της γενικότερης πολιτικής ισορροπίας ορίζονταν πάντα μέσω δημοκρατικών διαδικασιών.

Η αντίδραση στον φασισμό είναι η ενδυνάμωση των θεσμών˙ η περισσότερη και ισχυρότερη δημοκρατία. Όχι περισσότερος φασισμός μασκαρεμένος με άλλη απόχρωση.



14 σχόλια:

  1. ...κι αν ο φασισμός, και ο άλλος ο μασκαρεμένος με άλλη απόχρωση είναι εκδηλώσεις του ίδιου εκδηλωτικού της ίδιας ψυχοσύνθεσης -ψυχής χτισμένης από τον φόβο της αποδοχής του διαφορετικού μπροστά στην χνουδωτή ζεστασιά την συνύπαρξης ομοίων. Η εκπαίδευση είναι η λύση μα το πρόβλημα δεν είναι έλλειψη διδαχών, αλλά ο φόβος ότι κάτι καινούργιο θα αλλάξει τις μόνες αξίες που θεμελίωσε ο καθένας σαν άγκυρες να μην τον πάρει ο άνεμος. Η πραγματική δημοκρατία φοβίζει γιατί απαιτεί την μείωση της σιγουριάς στην άποψη του καθενός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απέναντι στη βία υπάρχει ο νόμος. Απέναντι στους ποικιλόχρωμους φασισμούς βρίσκεται η Δημοκρατία. Απέναντι στον φανατισμό η μετριοπάθεια. Μετριοπάθεια που όμως ούτε "χαλαρή" αντιμετώπιση ούτε έλλειψη πίστης ή αποφασιστικότητας σημαίνει. Η "μη μαχητική μετριοπάθεια" - δεν μου έρχεται καλύτερος όρος τώρα - είναι αέρας στα πανιά του απροκάλυπτου ή μασκαρεμένου φασισμού και του δίνει την αίσθηση ότι μπορεί να κάνει και το επόμενο βήμα. Για να μην ανοίξει η πόρτα του τρελλοκομείου αύριο, πρέπει να μιλήσουμε δυνατά και θαρρετά τώρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αλίμονο αν στεκόμασταν "χαλαροί" απέναντι στο φαινόμενο. Όπως λες κι εσύ απαιτούνται δραστικές αντιμετωπίσεις πάντα όμως στα πλαίσια του νόμου. Πχ έχουμε την ικανότητα να διοργανώσουμε μία μαζική διαδήλωση, από όλους τους πολιτικούς χώρους ενάντια στον φασισμό; Μπορεί ο καθένας από εμάς χωριστά να αντιδρά άμεσα απέναντι στις δράσεις της ΧΑ και της αστυνομικής αυθαιρεσίας; Για το πρώτο πάντως αμφιβάλλω.

      Διαγραφή
  3. Από τη στιγμή που ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης αποκαλεί "τζάμπα μάγκες" τους Χρυσαυγίτες, επειδή δέρνουν και κυνηγάνε τους αδύναμους κι όχι κανένα απ' αυτούς που έβγαλαν τα λεφτά τους στο εξωτερικό, αντί να καταδικάσει απερίφραστα τις πρακτικές της βίας μια κι έξω κι απέναντι σε οποιονδήποτε και για οποιονδήποτε λόγο, μπορούμε τούτη την ώρα να συζητάμε ακόμα για περιφρούρηση των θεσμών και της δημοκρατίας ή να προσδοκούμε να πρυτανεύσει η λογική κι η μετριοπάθεια; 'Οχι μόνο οι κερκόπορτες έχουν ανοίξει, αλλά -πολύ φαβάμαι- κι οι ασκοί του Αιόλου μαζί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στο ίδιο ύφος με τον Ευάγγελο θα συμπληρώσω ότι αυτή τη στιγμή η κοινωνία κινείται ακροδεξιά. Η κυβέρνηση υιοθετεί ακροδεξιές πρακτικές εδώ και καιρό (μετανάστες, απόλυτη ελευθερία στην ΕΛΑΣ κι ίσως έχασε και τον έλεγχό της σε καθημερινό επίπεδο) και αυτό ενισχύει τη ΧΑ σε συνδυασμό με την ατιμωρησία. Η αριστερά είναι η μόνη που δεν μπορεί σε τούτη τη φάση να συνδεθεί με το όλο φαινόμενο.

      Διαγραφή
    2. Δηλαδή, αυτές οι δηλώσεις είναι υπέρ ή κατά της βίας;

      Αν Χρυσαυγίτες έδερναν κατά το δοκούν εκείνους που νόμιζαν ότι έχουν λεφτά στο εξωτερικό, ο κος Τσίπρας δεν θα είχε τίποτε να δηλώσει για το φαινόμενο (ή μήπως θα το επικροτούσε κιόλας, αφού στην περίπτωση αυτή δεν θα ήταν "τζάμπα", αλλά κανονικοί μάγκες);

      Διαγραφή
    3. @ δείμος
      "...Η αριστερά είναι η μόνη που δεν μπορεί σε τούτη τη φάση να συνδεθεί με το όλο φαινόμενο."
      Το φαινόμενο δεν είναι "βία της ΧΑ". Το φαινόμενο είναι "βία" Και την βία κάποιων αριστερών την υφίσταται η κοινωνία επί δεκαετίες και αποτελεί κάτι σαν κεκτημένο. Αυτό δεν την κάνει λιγότερο "βία" και βεβαίως "παράνομη βία". Η δε επιλεκτική ευαισθησία δεν είναι τίποτα άλλο παρά μέρος του προβλήματος.

      Διαγραφή
    4. Κι όμως θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω με το συμψηφισμό. Τη βία των κουκουλοφόρων δε θα την υπερασπιστώ, αλλά δε θα την προσθέσω στην αριστερά αλλά στον αντιεξουσιαστικό χώρο. Το ότι η αριστερά δεν την κατάγγελνε δε σημαίνει ότι η βία ήταν αριστερή. Γιατί αν θέλουμε να μιλάμε για αριστερή βία τότε γιατί δε μιλάμε για ΠΑΣΟΚική ή ΝΔκράτικη βία; Πότε καταγγέλθηκε πλην αριστεράς η συστημική βία ή η βία της χρεοκοπίας ως τέτοια (δε μιλώ για αντιπολίτευση, μιλώ για αντισυστημική κριτική). Αντίθετα, οι αντπολιτευόμενοι προτιμούσαν σκληρότερη συστημική βία με την επιβολή βαρύτερων μέτρων και στηρίζοντας τα μέτρα του μνμηονίου πριν ακόμα το μνημόνιο... Η δε φασιστική είναι βία όχι ενάντια στο σύστημα ή συμβολικά θεσμούς του, αλλά ενάντια σε άτομα συγκεκριμένα...

      Διαγραφή
    5. Δεν είναι μόνο η βία των κουκουλοφόρων την οποία εσύ θέλεις να την ξεχωρίσεις από την αριστερά (λες και οι κουκουλοφόροι δεν ενεργούν εν ονόματι κάποιου αντικαπιταλισμού και κάποιας επαναστασης όχι πάντως δεξιάς ). Είναι και η βία στα Πανεπιστήμια, είναι οι δολοφονίες, είναι οι προπηλακισμοί είναι ο εμπρησμός γραφείων ακόμα και της ΔΗΜΑΡ (για τον οποίο ακουσα ότι κοκορεύονται από το indymedia), είναι και τα τσαμπουκαλίκια των αγωνιστικών καταλήψεων είναι... είναι.. είναι...
      Κι όταν μιλάμε για βία μιλάμε για ΒΙΑ. Οχι "βία είναι τα μέτρα", "βία είναι η μοναξιά" και άλλα τέτοια περίεργα. Γιατί όταν ονοματίσουμε βία όλα αυτά με τα οποία δεν συμφωνούμε ή δεν μας αρέσουν τότε πετάμε την μπάλλα στην εξέδρα και αποδεικνύουμε την επιλεκτική ευαισθησία μας.

      Διαγραφή
    6. Αν από τόση αρθρογραφία μου εκτιμάς ότι πετώ τη μπαλα στην εξέδρα, δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο. Δεν γνωριστήκαμε εχθές. Η λέξη βία στην αναζήτηση στο ιστολόγιό μου δίνει μπάλα ευρήματα ώστε αν μη τι άλλο να μου λένε ότι πετώ μπάλα στην εξέδρα... Και μάλιστα με θέσεις ώστε και οι αναρχικοί κι αριστεροί συχνά και οι "συναινετικοί" να με βρίζουν... Οπότε σίγουρα δεν παίζω μπάλα στο ταρτάν, αλλά μέσα στο γήπεδο (και μισώ και το ποδόσφαιρο)...

      Διαγραφή
  4. Και έτσι ξαφνικά βρεθήκαμε μπροστά και στη βία.
    Αμάθητοι σε τέτοια, πασκίζουμε ξορκίζοντάς την να την εξαλείψουμε και …χάνουμε το μπούσουλα.
    Η βία προέρχεται από τους φασίστες λένε οι αριστεροί.
    Αμ δε απαντούν οι δεξιοί.
    Ξέρεται πόση βία βιώνουμε χρόνια τώρα από τους αριστερούς;
    Και η αντιδικία τραβάει το δρόμο της. Είμαστε περίπτωση ούτε απέναντι στον εχθρό δεν μπορούμε να ομονοήσουμε. Ο καθένας θέλει τη βία παιδί της άλλης όχθης.
    Η βία όμως είναι παιδί που γεννήθηκε στο σπίτι μας. Και αν θέλουμε να ηρεμήσουμε πρέπει να δούμε τι τη δημιούργησε. Η βία, η ακραία αυτή συμπεριφορά, μετά από τόσα χρόνια «δημοκρατίας», όταν μάλιστα έχει τέτοια έκταση ή αποδοχή, δεν αντιμετωπίζεται συμποτικά. Δεν αρκεί ούτε ο στιγματισμός, ούτε η απομόνωση, ούτε ο αφορισμός, ούτε φυσικά η βία. Η δυναμική που την γεννά είναι η κοινωνική εξαθλίωση.
    Όταν η επιβίωση είναι εύκολη τότε ο καθένας μπορεί να ιδιωτεύει χωρίς σημαντικές επιπτώσεις όταν όμως δυσκολεύει η κοινωνική συνοχή είναι αναγκαία. Αμάθητοι όμως και πάλι, με αντιδικίες παλιάς κοπής, παρασυρόμαστε σε μια κοινωνία εξαθλίωσης και βίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συμφωνώ μέ τόν firiki 2010,οι απαντήσεις καί τά επιχειρήματά του είναι όσα θά ήθελα καί εγώ νά γράψω,αλλά δέν τά καταφέρνω τόσο καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. H ΧΑ επωάστηκε από την αριστερή αυθαιρεσία και απαξίωση απέναντι στους νόμους και από την απαράδεκτη ανοχή του κράτους που ποτέ δεν τους εφάρμοσε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο μόνος λόγος για τον οποίο η Χ.Α. αύξησε τα ποσοστά της είναι επειδή πουλάει καλά το παραμύθι της Δικαιοσύνης. Εάν οι Δημοκρατικές δυνάμεις προσφέρουν πραγματική Δικαιοσύνη, η Χ.Α. θα καταρρεύσει και πάλι στα γνωστά ανύπαρκτα ποσοστά της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...