Πέμπτη, 5 Ιουλίου 2012

Ησυχία


Μεταφέρω εδώ αυτούσιο το status που έγραψα στο facebook μία ημέρα ακριβώς πριν τις εκλογές της 17ης Ιουνίου:

«Η αυριανή βραδιά δεν θα είναι ευχάριστη. Ανεξαρτήτως ποσοστιαίας πρωτιάς, θα δούμε την λαϊκή νομιμοποίηση της συντήρησης, της ξενοφοβίας, του υπερεθνικισμού, της ανευθυνότητας, του λαϊκισμού, της εθνικής απομόνωσης και της βίας. 

Δεν τρέφω πια αυταπάτες για την κατάντια μας, και επειδή όλα αυτά θέλουν πολλά χρόνια για να απαλειφθούν, από αύριο θέλω να εστιάσω στην κόρη μου. Να της εξηγήσω πως αν και η δική μου γενιά τα σκάτωσε και είναι υπεύθυνη για το μέλλον της, αυτή θα πρέπει να πάρει πολλά εφόδια για να ανταπεξέλθει στην εξέλιξή της και αν είναι δυνατόν, όταν μεγαλώσει να ψάξει μία καλύτερη κοινωνία για να φτιάξει τη δική της ζωή.

Κυρίως όμως, όταν φτάσει στην κατάλληλη ηλικία θα πρέπει να της εξηγήσω ότι στην Δημοκρατία, ανεξαρτήτου αποτελέσματος, οι αποφάσεις της κοινωνίας πρέπει να είναι σεβαστές και ότι αν θέλει να φτιάξει κάτι διαφορετικό, θα πρέπει να "πολεμάει" πάντα στα πλαίσια σεβασμού αυτών των αποφάσεων».

Σε tweet που έστειλα λίγο μετά τα exit polls που έγραφε «Ο ελληνικός λαός μίλησε… από τον κώλο», έλαβα μία απάντηση «Τί αποτέλεσμα θα ήταν πιο λογικό;». Τίποτα δεν θα ήταν πιο λογικό. Για τον ελληνικό τρόπο σκέψης, αυτό ήταν το λογικότερο αποτέλεσμα. Το αν είναι καλό, θετικό ή δεν ξέρω ‘γω τι, είναι άλλο θέμα. Εκεί βρισκόμαστε σε βαθιά σύγχυση που έχουμε όλοι, ανεξαρτήτως πολιτικής ιδεολογίας. Μπερδεύουμε το λογικό με το σωστό. Μπερδεύουμε την δική μας κοσμοθεωρία με το γενικότερο συμφέρον της κοινωνίας. Μπερδεύουμε την ουτοπία με την πραγματικότητα, και τον λαό με τα εκατομμύρια διαφορετικών ατόμων που απαρτίζουν έναν λαό.  Έτσι μπαίνουν εύκολα οι παρωπίδες, και έτσι δικαίως αποκαλούμαστε ο «λαός με μνήμη χρυσόψαρου».

Αυτή τη φορά δεν θα πάρω το ρόλο του υπερόπτη κυνικού ξερόλα, που γνωρίζω ότι εκνευρίζει αρκετούς. Θα αφήσω τα γεγονότα να μιλήσουν από μόνα τους και να μας δείξουν τι συμβαίνει όταν μία Βουλή συντίθεται από 85% αγνό λαϊκισμό, εκ των οποίων, ένα 7% αποτελείται από μία ναζιστική συμμορία του υποκόσμου. Να δούμε τι θα συμβεί τώρα που άρχισε να στερεύει η συνομωσιολογία που εξάντλησε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Τώρα που αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε την πολυπλοκότητα μίας οικονομικής κρίσης που έχει διαφορετικές επιπτώσεις σε διαφορετικές χώρες και που εμείς εδώ ακόμα αρνούμαστε να την δούμε στην πραγματική της υπόσταση.

Η πραγματικότητα όμως, πάντα επιβάλλεται στο τέλος και η επιβίωση και η προσωπική μας ανάπτυξή, παραμένουν πάντα το ζητούμενο, ανεξάρτητα της ιδεολογίας που «πουλάμε» στα social media και στους δρόμους. Δύο χρόνια τώρα αναλωθήκαμε να μιλάμε στο όνομα του λαού ή της χώρας. Και όσο ο αναβρασμός φούντωνε και ο φασισμός κατέκλυζε την κοινωνία, τόσο ανούσιο φαινόταν αυτό που συνέβαινε. Για να γίνει τι; Να έχουμε έναν γύρο εκλογών, να αναδειχτούν ακόμα πιο περίλαμπρα η σαπίλα και ο λαϊκισμός της ελληνικής δεξιάς και αριστεράς, και τελικά να έχουμε δεύτερο γύρο για να δούμε ακόμα πιο παρανοϊκά μυαλά μέσα στο κοινοβούλιο και το ευρύτερο πολιτικό σκηνικό.

Αυτή τη φορά, σε αντίθεση με τις προηγούμενες εκλογές των χρόνων της μεταπολίτευσης, που πάντα θεωρούνταν κρίσιμες, επήλθε και η εξάντληση. Αναγκαστικά, αν φωνάζεις όλη την ώρα θα βραχνιάσεις και θα χρειαστείς κάποιο χρόνο σιωπής για να μπορέσεις να ξαναμιλήσεις. Την κοινωνική φούσκα που έσκασε όμως, δύσκολα θα την ξεχάσεις. Ακόμα και αν αύριο έβρεχε λεφτά από τον ουρανό, και όλοι σιωπούσαν σαν τον παλιό «καλό» καιρό, η ασχήμια που βγήκε στην επιφάνεια αυτή την τελευταία περίοδο, δύσκολα ξεχνιέται. Και τα μυαλά που πρέπει να αλλάξουν, είναι πολύ περισσότερα.


21 σχόλια:

  1. Σε άλλη περίπτωση ίσως η σιωπή να ήταν χρυσός, έτσι όμως όπως εξελίσσονται τα πράγματα -όπως εύστοχα περιγράφεις- οι "φωνές" με άποψη, ανεξάρτητα αν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος μαζί τους, είναι ο απόλυτα αναγκαίο αέρας, όχι μόνο για ν' ανασάνουμε, αλλά και για να ξεκινήσουν οι εξίσου αναγκαίες "καύσεις" κάποιων αγκιλώσεων και στερεότυπων μέσα στην κοινωνία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προσωπικά δε σε έκρινα υπερόπτη ξερόλα, αλλά έναν ιστολόγο με άρτια πολιτική με τον οποίο διαφωνώ (εώς και καθέτως), αλλά αυτή είναι η χαρά του διαλόγου και της πολιτικής...

    Επί της ουσίας, το κείμενο είναι στρογγυλεμένο παρά τις μπηχτές. Το θέμα είναι ότι δεν απέφυγες πάλι να κρίνεις το λαό για τις επιλογές του. Προσωπικά είναι κάτι που αποφεύγω να κάνω. Αυτή τη φορά θεωρώ μάλιστα ότι αποδείχθηκε πώς ο λαός δεν είναι πρόβατα ούτε παρασύρεται (με μία εξαίρεση). Αντίθετα, επέλεξε με βάση τις ατομικές και συλλογικές εκτιμήσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι η ψήφος στα μεγάλα αστικά κέντρα απέκτησε ταξικά χαρακτηριστικά (σε μεσοαστικές συνοικίες κυριάρχησε ο ΣΥΡΙΖΑ με τη ΔΗΜΑΡ και λιγότερο το ΠΑΣΟΚ), στις φτωχές κι υποβαθμισμένες ο ΣΥΡΙΖΑ με το ΚΚΕ, στις πλουσιότερες η ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ.
    Μόνη εξαίρεση ότι το δίλημμα του Σαμαρά διέλυσε το φιλόδοξο χώρο του πολιτικού φιλελευθερισμού (αν δεν τον είχε διαλύσει η εμμονή και η αυτοπροβολή του Τζήμερου). Συσπείρωσε όλους τους φιλελεύθερους στο μητρικό -για τους περισσότερους- κόμμα. Κάτι ανάλογο για άλλα αίτια είδαμε και στους Οικολόγους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατ'εσέ όποιος δεν ψηφίζει ΝΔ-ΠΑΣΟΚ δεν είναι πρόβατο δηλαδή; Δε νομίζω ότι αυτό είναι ακριβώς το κριτήριο προβατοποίησης. Υπάρχουν συνειδητοποιημένοι ψηφοφόροι σε όλα τα κόμματα και σε όλους τους πολιτικούς χώρους.

      Και στην τελική, πώς λες ότι εσύ δεν αποφεύγεις να κρίνεις τον λαό, ενώ μόλις άσκησες κριτική στο 42,94% του εκλογικού σώματος.

      Διαγραφή
  3. Όλα καλά, αλλά δε θα έλεγα ότι αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε την πολυπλοκότητα της κρίσης. Εγώ ακόμα τον ίδιο φανατισμό βλέπω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δυστυχώς η συνομωσιολογία δεν θα στερέψει.. Ειδικά τώρα, με τόσο ακραίο κοινοβούλιο έχει πολλά βέλη ακόμα στη φαρέτρα της. Και ένα κόσμο απο κάτω που διψάει για νέα "μυστικά" που συντελούνται ερήμην του..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Take some responsibility

    Οπως ολοι ετσι και εσυ διαλεξες κατι σε αυτες τις εκλογες,
    βλ "σοβαροτητα", ευρωπαϊκη προοπτική κετς. Το οτι την τελευταια μερα το πηρες χαμπαρι κτλ δεν σε "σωνει" απο τας προσωπικάς ευθύνας, σωστά;

    Θα μου πεις εγώ τον έβγαλα; Οχι αλλα οπως ολοι μας εγραφες τα δικα σου τα οποια ηταν ...ευρωπαϊκα, ευρω uber alles και τετοια. Και επειδη δεν ειδα το Μανο να παιζει με την αυτοδυναμια σε αυτες τις εκλογες μαντεψε υπερ ποιου έγραφες.

    Αν τωρα στα .... κρισιμα οι σοβαροι, οι ευρωπαιοι κτλ ψηφοφόροι διαλεξαν Αντωνακη, ανελαβε το μεριδιο ευθυνης που σου αναλογει (οπως θα το ειχα κανει και εγω αν ειχαμε Θυριδα) ως ..σοβαρος, ευρωπαιος κτλ κτλ.

    Αληθεια το 100-85=15 % της βουλής που δεν ειναι λαϊκιστικό απο ποιους αποτελειται; Ειναι διακοματικο ή διαπασοκικο;

    Φιλικα (καθως γνωστοι ειμεθα και τι να κανωμεν κτλ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν καταλαβα καλα, το επιχειρημα σου ειναι οτι επειδη ο Αντωνακης το παιζει ευρωπαιστης, οποιος ειναι ευρωπαιστης τον σιγονταρει; Δεν περιμενα επιχειρηματολογια επιπεδου για-ολα-φταιει-ο-συριζα απο σενα ;)

      Πιστευω στην ατομικη ευθυνη. Αν ο κοσμος ψηφισε αντωνη επειδη ψαρωσε με την παπαρολογια του, τοτε αυτο ειναι προβλημα του κοσμου. Υπηρχαν και αλλες εναλλακτικες.

      Το 15% το τοποθετω διακομματικα

      Διαγραφή
  6. Για να υπάρξη συνηδειτοποίηση, θα πρέπει αρχικά να υπάρχει συνείδηση. Guess what, δεν υπάρχει. Ο Έλληνας μετά τις εκλογές εξακολουθεί να νοιάζεται για το ίδιο ακριβώς πράγμα που νοιαζόταν και πριν τις εκλογές: για τη πάρτη του. Δεν άλλαξε τίποτα απολύτως, και φυσικά ούτε πρόκειται να αλλάξει. θα το διαπιστώσεις και ο ίδιος εντός των επόμενων μηνών. Θα πάρουμε 2-3 χρόνια παράταση απο τους Τροϊκανούς για την "επίτευξη των στόχων", και εκεί κατά το 2014-2015 θα είμαστε και πάλι στο ίδιο σημείο που είμαστε και τώρα, και στο οποίο ήμασταν και πριν 2 χρόνια. Στο μεταξύ θα έχουμε εφεύρει καινούργιες συνωμοσιολογικές θεωρίες για να δικαιολογήσουμε την ανικανότητα μας να διαχειριστούμε τα του Οίκου μας, το αφορολόγητο θα έχει πέσει στα χίλια ευρώ, και με την επικείμενη ανακάλυψη του Μποζονίου, "θα αυξηθεί το εμβαδό των ακινήτων κατά τον υπολογισμό των σχετικών τελών" (αυτός που το σκέφτηκε αυτό και το έκανε tweet, είναι μεγάλος μάγκας)...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αν και δεν σου αρέσει να σου παραθέτουν απόψεις άλλων επειδή, όπως αναφέρεις στο disclaimer, σου έχεις διαβάσει αρκετά... το παραθέτω προς όφελος λιγότερο μορφωμένων από εσένα που αδυνατούν να καταλάβουν (λόγω ενός αθεράπευτου υπαρκτικου εγωισμού*) ότι...

    The philosopher of science, Thomas Kuhn argues in The Structure of Scientific Revolutions with respect to the Copernican Revolution that people are unlikely to jettison an unworkable paradigm, despite many indications that the paradigm is not functioning properly, until a better paradigm can be presented.

    *κατα Ιμπραήμ Πέρα υπαρκτικός εγωισμός = η αδυναμία να κατανοήσει κανείς, ή να επιλέγει στον δημόσιο λόγο του να δείχνει οτι δεν κατανοεί ώστε να έχει την πολυτέλεια να αγορεύει, ότι αυτά που συμβαίνουν στην κοινωνία στη οποια ζει είναι ευεξήγητα, τερτιμμένα και κυριως ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΑ. Διαλέγει να το παραγνωρίζει πολλές φορές από ταπεινά ελατήρια υπερτοφικού εγώ (βλ. λήμμα Θάνος Τζήμερος)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Περα απο το ασχετο προσωπικο χωσιμο, εχεις καποιο σχολιο επι του αρθρου;

      Διαγραφή
    2. Όταν κάποιος εκλαμβάνει την απάντηση μου ως άσχετο προσωπικό χώσιμο, όσο και να την εξηγήσω παραπάνω δεν θα την καταλάβει (γιατί δεν θέλει). θα το κάνω όμως για να σου δώσω το μπένεφιτ οφ ντάουτ.

      Στο, ανατομικής φύσης, σχόλιο μου προσπαθώ να σου εξηγήσω αγαπητέ ότι τα ακροδάκτυλα του λαού δεν είναι στον πωπό του όπως ισχυρίζεσαι αλλά στην παλάμη του και μ' αυτήν ρίχνει τον φάκελο στην κάλπη, κατευθυνόμενος από τον υγιή εγκέφαλο του.
      Γιατί αυτό? Γιατί, όπως λεέι και ο Κουν, δεν υπάρχει κάποια εναλλακτική πρόταση που να τον πείθει. Ο φιλελεύθερος χώρος, που κατ εσέ είναι η μόνη υγιής επιλογή, ταυτίστηκε με έναν εγωίσταρο που πεντε δραμια μυαλό να ΄χεις θα καταλάβεις πως είναι παλαιότατης κοπής πολιτικός (Θ ΤΖ).

      ΑΡΑ: αν εγώ διάβαζα την απάντηση μου θα προσπαθούσα να καταλάβω τί θέλει να μου πει ο Πέρα, δεν θα το εκλάμβανα ως άσχετο προσωπικό χώσιμο, και εφόσον ποθώ την κοινωνική αλλαγή θα το χρησιμοποιούσα γόνιμα.

      Τί από τα παραπάνω δεν κατάλαβες? Αν συνεχίζεις να το θεωρείς άσχετο προσωπικό χώσιμο πάει το μπενεφιτ οφ νταουτ και κράτα την παρακάτω απάντηση (που αυτή όντως είναι προσωπικό χώσιμο αλλά σχετικό και δικαιολογημένο - όπως θα δείς στην ίδια την διατύπωση του):

      "Εκτιμώ την ανάγκη σου να νοιώσεις ολίγον σπουδαίος κατεβόντας τον πόπολο στο επίπεδο των προβάτων και τον πάσχοντων από εγκεφαλοκωλίτιδα αλλά να περίμενεις να θερίσεις ότι έσπειρες απο το πόπολο - στο οποίο συγκαταλέγω την αφεντιά μου."

      Διαγραφή
    3. Μιλώντας για μπένεφιτ οφ ε ντάουτ, υπάρχει ένα και μοναδικό σημείο στο οποίο καταρρέει η οποιαδήποτε απόπειρά σου να περιγράψεις οτιδήποτε.

      Ουδέποτε θεώρησα 100% υγιή επιλογή τον ελληνικό φιλελεύθερο χώρο. Η μοναδική σου αναφορά για να μου καταλογίζεις κάτι τέτοιο, πιθανόν να είναι η ανάρτησή μου για την ψήφο μου στη Δράση στις εκλογές ΜΑΪΟΥ. Και fyi κανένας λογικά και πολιτικοποιημένα σκεπτόμενος άνθρωπος δεν θα μπορούσε ποτέ να πει ότι ένας συντηρητικός και ακροδεξιός άνθρωπος όπως ο Θ.Τζ, έχει φιλελεύθερες αντιλήψεις.

      Διαγραφή
    4. Βγάλε τον Τζήμερο από την εξίσωση και αντικατέστησε τον με τον Μάνο ή βγάλε και τον Μάνο και πες πως ή αντιπρόταση σου έγκειται στο να γίνουμε απλά λογικοί σαν λαός. Η ουσία είναι η ίδια και είναι η εξής "ωρύεσαι κατά του πόπολου αντί να κάτσει και να ψάξεις μήπως λίγο, έστω και λίγο, η αντιπρόταση σου δεν συνιστά στην πραγματικότητα αντιπρόταση και θα πρέπει να την βελτιώσεις πριν βγεις να ψέξεις το πόπολο που δεν την ακολοθεί. Εκτός αν τελικά δεν έχεις αντιπρόταση οπότε αρέσκεσε στις ιερεμιάδες".

      Είναι εξαιρετικα χαριτωμένο να εντοπίζεις minor κενά στην απάντηση του άλλου και να μην κρατάς την ουσία της όταν είσαι 15χρονός και ακονίζεις το μυαλό σου αλλά είναι κοινότυπο και κουραστικό όταν είσαι μεγάλος άνθρωπος (και το κάνεις συχνά).

      Δεν νομίζω οτι αξίζει να ασχοληθώ άλλο μαζί σου. Επιβεβαίωσα πως η πίστη στου στην ουσιαστική αξία του διαλόγου μικρή. Ασχολήθηκα μαζί σου έως τώρα γι αυτό το ρημάδι το μπενεφιτ οφ νταουτ που δινεις σε κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο που το παλεύει να πεί κάτι αλλά "δεν το χεις". Yet another κομπορρημονών blogger.

      Γειά σου

      Διαγραφή
  8. 2013... η χρονιά της Μεγάλης Εξόδου.

    Εύχομαι να βρίσκομαι μακρυά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ζήσαμε τις εκλογές του φόβου.
    Η χειραγώγηση των μαζών απέδωσε καρπούς.
    Ένα ενδιαφέρον άρθρο σχετικά με τις «ελεύθερες» επιλογές μας.
    http://www.anixneuseis.gr/?p=43790

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλώς τον και πάλι. Πραγματικά όμως αναρωτιέμαι κάνει καλό η επιστροφή;
    Και αυτό το ρωτάω στην προέκταση της σιωπής που αναφέρθηκες. Όπως και να έχει..... καλώς τον και πάλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Η αγάπη μας για την όποια "κόρη μας" μπορεί να αλλάζει πολύ περισσότερο τα πράγματα απο όσο φαντάζόμαστε πως μπορεί ο όποιος πολιτικός διάλογος.(Το υποπτεύομαι δεν είμαι και σίγουρος αλλά είναι μια ωραία υποψία όμως, δεν βρίσκεις;).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Εύχομαι με όλη μου την καρδιά, αγαπητό Ελληνάκι, η κορούλα σου να ζήσει ευτυχισμένη, και είμαι σίγουρος ότι θα της δώσεις τα σωστά εφόδια να μπορέσει, όταν μεγαλώσει, να ψάξει μια καλύτερη κοινωνία για να φτιάξει εκεί την δική της ζωή. Και να την βρει, και να πάει εκεί και να την κάνει δικιά της, και να σας κάνει υπερήφανους, να χαμογελάτε πάντα.

    Εδώ πια η watering hole στερεύει και μένει μόνο η λάσπη -κι όσα ζωντανά δεν πάνε αλλού να βρουν άλλη, θα μείνουν να ξεραθούν μαζί με τη λάσπη. Έτσι γινόταν από τον καιρό της Λούση στο Ουλντουβάι, και από πολύ πριν. Το ότι πολλά ζωντανά νομίζουν ότι το νερό θα ξεπηδήσει πάλι αύριο, ή ότι η λάσπη που ξεραίνεται γύρω τους δεν είναι λάσπη και μπορούν να την πιούν, είναι ο τρόπος της φύσης να ξεσκαρτάρει τα ανήμπορα που δεν επιτρέπουν καν να τους δοθεί βοήθεια -για να μην σκάσει η διανοητική φούσκα στην οποία κρέμασαν την εξάρτηση της ζωής τους.

    Πόσο απόλυτα σωστά γράφεις: "Μπερδεύουμε την δική μας κοσμοθεωρία με το γενικότερο συμφέρον της κοινωνίας." Ίσως επειδή κάμποσοι ποτέ δεν σεβάστηκαν την κοινωνία τους ως υπεράνω του "εαυτού", ίσως γιατί στα Βαλκάνια υπάρχει τόσο κόμπλεξ που ο άνθρωπος καμιά φορά χρειάζεται να πιστεύει έστω και σε μπούρδες για να μην παραδεχτεί ότι πρέπει να σταθεί μπροστά στον καθρέφτη και να ανοίξει τα μάτια του να δει τι πραγματικά είναι ο ίδιος πριν πει στους άλλους τι να κάνουνε...

    Παρεμπιπτόντως, δεν είναι "μπενεφιτ οφ ντάουτ" ή "μπένεφιτ οφ α ντάουτ", αλλά είναι "μπένεφιτ οφ δε ντάουτ". Το "...οφ α ντάουτ" πηγαίνει στο "σάντοου οφ α ντάουτ". Και "... οφ ντάουτ", χωρίς τίποτα μεταξύ του "οφ" και του "ντάουτ" χρειάζεται μεγαλύτερη πρόταση με πολύπλοκο συντακτικό για να σταθεί. Παράδειγμα: "Γουιδάουτ α σάντοου οφ α ντάουτ, δόουζ χου ασούμ το οφερ τηε μπενεφιτ οφ δε ντάουτ απήαλ όνλι του δόουζ χέλπλες πήπολ κωτ ιν δε νάιτμέαρ οφ ντάουτ." Και μια μέρα, τα χαζά αμερικανάκια και οι φιόγκοι οι άγγλοι θα μάθουν να ξαναγράφουν με το αλφάβητο των ανθρώπων που τους έδωσαν πολιτισμό και τώρα ούτε ένα ευχαριστώ δεν λένε οι αχάριστοι! Δερ ιζ νο ντάουτ αμπάουτ δατ!

    Καλή ζωή! κάθε μέρα ξεκινά καινούργια, ξεπλυμένη από την νύχτα και δροσισμένη από την αυγή (και δεν εννοώ τον γνωστό, εγκυρότατο και αμερόληπτο ναό της δημοσιογραφίας)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. (ούτε εννοώ αυγές που παίρνουν το χρώμα τους από πυρές βιβλίων και ανεπιθύμητων...)

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...