Όταν οδηγάς, θεωρείς ότι είσαι μόνος σου στο δρόμο χωρίς να βλέπεις άλλα οχήματα και πεζούς τριγύρω; Είσαι από αυτούς τους κρετίνους που νομίζουν ότι το αυτοκίνητό τους είναι η προέκταση του πουλιού τους; Εισπράττεις καθημερινά χριστοπαναγίες από απηυδισμένους οδηγούς και πεζούς; Πιστεύεις ότι είσαι ο καλύτερος οδηγός του πλανήτη; Συχνά σε αποκαλούν κάγκουρα, αρούρι, μανιαουραίο και άλλα τέτοια κοσμητικά;
Εάν απάντησες «ναι» σε μία ή περισσότερες από τις παραπάνω ερωτήσεις, τότε πολύ πιθανό να πάσχεις από το σύνδρομο του «Ελληναρά οδηγού». Είναι ένα σύνδρομο διάχυτο στην ελληνική επικράτεια και είναι υπαίτιο για:
Α) Τον θάνατο χιλιάδων ανθρώπων ετησίως
Β) Σωματικά τραύματα δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων
Γ) Ψυχικά τραύματα εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων
Δ) Αισθητική και ακουστική βλάβη στο οδικό δίκτυο και τα πέριξ αυτού, ολόκληρης της χώρας
Είναι όντως ένα αξιοθαύμαστο σύνδρομο που πηγάζει κυρίως από το ελληνικό γονίδιο ατομικιστικής και γραψαρχίδικης συμπεριφοράς που συναντάται συχνά σε πολλές δραστηριότητες. Επίσης έχει παρατηρηθεί ότι όσα σταυρουδάκια, παναγίτσες και αγίους κι αν έχει κάποιος κρεμασμένα στο καθρεφτάκι του, το σύνδρομο παραμένει. Όμως δεν πρέπει να φοβάσαι. Το ελληνάκι πιστό στη συνείδησή του για μία συλλογική και ισότιμη ελληνική κοινωνία, προσφέρει μέσω του παρόντος άρθρου το πρώτο «Λεξικό Αγνώστων Όρων του Ελληναρά Οδηγού», ως ένα ύστατο βοήθημα στην τραγική κατάστασή σου.
Απόσταση Ασφαλείας
Είναι αυτή η απόσταση που πρέπει να τηρείς, ώστε αν ο μπροστινός σου, που μιλάει στο κινητό με τη γκόμενα που τον χωρίζει, πατήσει απότομα το φρένο, ο χρόνος των αντανακλαστικών σου και της εκτέλεσης του φρεναρίσματος από μέρους σου να είναι αρκετός ώστε να μην σκάσει το όχημά σου με δύναμη στον μπροστινό. Η απόσταση ασφαλείας είναι ιδιαίτερα χρήσιμη σε μεγάλες ταχύτητες όπου πιθανόν να έχεις την ψευδαίσθηση ότι αν βρεθεί ένα εμπόδιο ή κοκαλώσει ο μπροστινός σου στον οποίον έγινες κολλιτσίδας, θα μπορείς μέσα σε μισό δευτερόλεπτο να έχεις επιβραδύνει από 100 χλμ / ώρα σε 0 χωρίς να ακουμπήσεις το εμπόδιο ή τον μπροστινό.
Ευτυχώς για σένα, υπάρχουν άνθρωποι που ασχολούνται με αυτά και μπορούν να υπολογίσουν χονδρικά την απόσταση ασφαλείας που πρέπει να κρατάς ανάλογα την ταχύτητά σου. Ενδεικτικά:
35 χλμ / ώρα = 12 μέτρα
55 χλμ / ώρα = 23 μέτρα
80 χλμ / ώρα = 53 μέτρα
100 χλμ / ώρα = 73 μέτρα
110 χλμ / ώρα = 96 μέτρα
Αν τα 100 μέτρα απόσταση σου φαίνονται υπερβολικά, μπορείς να δοκιμάσεις και μόνος σου με έναν τοίχο σε μικρότερη απόσταση. Στην καλύτερη να σαβουριαστείς και να γλιτώσεις τη ζωή σε κάποιον που ίσως κάποια στιγμή να είχε την ατυχία να οδηγεί μπροστά σου. Στη χειρότερη να χαλάσεις τον τοίχο και να πρέπει να τον πληρώσουν οι κληρονόμοι σου.
Αυτοκίνητο
Είναι το όχημα το οποίο οδηγάς. Ένα αυτοκίνητο διαθέτει συνήθως μάζα πολλές φορές μεγαλύτερη από αυτή ενός ανθρώπου. Αυτό σημαίνει ότι μεγέθη όπως η ορμή του, η αδράνεια και η κινητική του ενέργεια είναι πολύ μεγαλύτερα από έναν άνθρωπο που τρέχει. Άρα ένα αυτοκίνητο που πηγαίνει με 5 χλμ/ ώρα και σκάει σε έναν τοίχο, θα απελευθερώσει μεγαλύτερη ενέργεια τόσο στο αμάξωμά του όσο και στον τοίχο από ότι ένας πεζός που θα σκάσει υπό παρόμοιες συνθήκες στον ίδιο τοίχο. Αντίστοιχα, ένα αυτοκίνητο που πηγαίνει ακόμα και με 10 χλμ/ ώρα και σκάσει πάνω σε έναν άνθρωπο, θα προκαλέσει πολύ μεγαλύτερη βλάβη στον άνθρωπο από ότι στο αμάξωμά του. Για περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να απευθυνθείς και στο βιβλίο Φυσικής Α’ Γυμνασίου.
Διασταύρωση
Είναι η φυσική τομή δύο δρόμων, δηλαδή δύο ρευμάτων κυκλοφορίας. Ενδεχομένως αυτό να σε χαλάει, δεδομένου ότι σε ορισμένες περιπτώσεις πρέπει να δίνεις προτεραιότητα στο άλλο ρεύμα (βλ. Σήμα ΣΤΟΠ και Φανάρια). Μπορεί να μη θες να το δεχτείς, αλλά ενδεχομένως να υπάρχουν και άλλα οχήματα στον άλλο δρόμο. Αυτό σημαίνει ότι αν για οποιονδήποτε λόγο (Πχ αν έχεις γίνει κολλιτσίδας στον μπροστινό) βρεθείς ακινητοποιημένος πάνω στη διασταύρωση, θα φράξεις ένα ολόκληρο ρεύμα από οχήματα. Μην το κάνεις. Καλύτερα να χάσεις εσύ ένα λεπτό από τη δουλειά σου, παρά να χάσουν δεκάδες οδηγοί τρία λεπτά από τις δικές τους δουλειές.
ΚΟΚ (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας)
Είναι όντως αυτό που λέει και μπορείς να τον βρεις εδώ. Παρά την πεποίθησή σου ότι είσαι ο καλύτερος οδηγός που δεν έχει ανάγκη κανέναν, το συγκεκριμένο Κώδικα τον έχουν συντάξει άνθρωποι με δεκαπλάσιο IQ από το δικό σου. Αξίζει να του ρίξεις μία ματιά.
Λεωφορειο-λωρίδα
Συναντάται στις μεγάλες πόλεις και είναι μία λωρίδα κίνησης (βλ. παρακάτω) στην οποία επιτρέπεται μόνο η κίνηση λεωφορείων και δίκυκλων. Ο λόγος που υπάρχουν οι λεωφορειο-λωρίδες είναι ώστε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να κινούνται αδιάκοπα ώστε να εξυπηρετούν αυτούς που επιλέγουν έναν πιο ώριμο τρόπο μετακίνησης μέσα στην πόλη. Επειδή κατά κανόνα είναι κενή δε σημαίνει ότι ανοίγεται διάπλατα μόνο για σένα. Ούτε για να προσπερνάς τα άλλα κορόιδα που είναι κολλημένα στην κίνηση, ούτε για να σταθμεύσεις και να «πεταχτείς για ένα λεπτάκι» στο φούρνο.
Λωρίδες Κίνησης
Είναι αυτοί οι νοητοί «διάδρομοι» πάνω στο δρόμο που ορίζονται με συγκεκριμένη διαγράμμιση. Για τη σωστότερη ροή και των άλλων οχημάτων εκτός του δικού σου (ξέρω ότι ακόμα να το καταπιείς αυτό), καλό είναι να κινείσαι μόνο σε μία λωρίδα. Αν θες να αλλάξεις λωρίδα χρησιμοποίησε το φλας (βλ. παρακάτω).
Όσο πιο αριστερή είναι μία λωρίδα, τόσο πιο γρήγορη είναι η κίνηση σε αυτή. Άρα μην πηγαίνεις σαν χελώνα στην αριστερή λωρίδα και μην πηγαίνεις σφαίρα στη δεξιά. Κάνε προσπεράσεις μόνο από τα αριστερά κι ας σου κοστίσει 2 δευτερόλεπτα περισσότερη προσπάθεια.
Πεζοδρόμιο
Είναι μία έκταση που προορίζεται ΜΟΝΟ για τους πεζούς και τις δραστηριότητες αυτών (περίπατος, ποδήλατο, παιχνίδι από παιδιά, κλπ).
Πεζόδρομος
Είναι ένα πεζοδρόμιο που έχει δημιουργηθεί πάνω σε έναν υπάρχοντα δρόμο. Αυτό έχει δημιουργήσει τη λανθασμένη εντύπωση ότι στην ουσία πρόκειται για δρόμο, ενώ συχνά έχουν αποδοθεί λάθος ορισμοί όπως, χώρος ελεύθερης στάθμευσης, δρόμος για Peugeot, κλπ. Δεν ισχύει τίποτα από αυτά. Ο πεζόδρομος είναι πεζοδρόμιο.
Πεζός
Δίποδο, νοήμον ον που περπατά ανέμελα και απερίσκεπτα στο πεζοδρόμιο. Ενίοτε αναγκάζεται να διασχίσει το δρόμο. Διαθέτει ζωή που είναι εκατομμύρια φορές πιο πολύτιμη από το όχημά σου, το άγχος σου, τη νεύρωσή σου, την κατάθλιψή σου ή την υστερία σου. Βάσει του ΚΟΚ έχει προτεραιότητα σε κάθε περίπτωση.
Σήματα της Τροχαίας
Ευδιάκριτες πινακίδες στην άκρη του δρόμου που προειδοποιούν, απαγορεύουν, καθοδηγούν ή συμβουλεύουν. Περισσότερες πληροφορίες μπορείς να βρεις στον ΚΟΚ ή στο βιβλίο που είχες παπαγαλίσει όταν έδινες εξετάσεις για το δίπλωμα οδήγησης.
Σήμα ΣΤΟΠ
Ευδιάκριτο, οκταγωνικό σήμα της τροχαίας, χρώματος κόκκινου με τη φράση STOP σε μεγάλα γράμματα. Σημαίνει «σταμάτα» και «δώσε προτεραιότητα».
Τροχαία ή Τροχομπατσαρία
Είναι το τμήμα της Αστυνομίας, αρμόδιο για την τήρηση του ΚΟΚ και την επιβολή προστίμων σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο. Ο συγκεκριμένος όρος δεν θα πρέπει να σε απασχολεί αφού κατά κανόνα είναι ανύπαρκτος, ενώ σίγουρα θα έχεις λάβει ένα από αυτά τα chain mails που λένε σε ποια σημεία ακριβώς στήνονται μπλόκα της τροχαίας σε ολόκληρη την Ελλάδα. Για καλή σου τύχη, η τροχαία θεωρεί ότι τα μπλόκα είναι μυστικά και ότι επειδή κόβει 10 κλήσεις την ημέρα, παράγει έργο. Άρα είτε υπάρχει, είτε όχι, για σένα κάνει το ίδιο και το αυτό.
Φλας
Είναι αυτό το πορτοκαλί φωτάκι που αναβοσβύνει στα άλλα οχήματα και σε προειδοποιεί για τις επερχόμενες κινήσεις τους. Πιθανόν να μη το πιστέψεις αλλά και το δικό σου όχημα διαθέτει παρόμοιο σύστημα. Με το αριστερό σου χέρι, ψηλάφισε ελαφρά την περιοχή πίσω και αριστερά από το τιμόνι. Κάποια στιγμή θα νοιώσεις ένα καυλιτζάκι. Αυτό ενεργοποιεί τα δικά σου φλας.
Εκτέλεση: Μετακίνησε το καυλιτζάκι προς τα πάνω ή προς τα κάτω ανάλογα με τη φορά που πρόκειται να γυρίσεις το τιμόνι. Κατά την ενεργοποίησή του, θα εμφανιστεί μία ένδειξη στο ταμπλό και θα ακουστεί ένας απαλός ρυθμικός ήχος που σημαίνει ότι το φλας είναι ενεργοποιημένο και όλα τα οχήματα και οι πεζοί γύρω σου είναι ενήμεροι για τις προθέσεις σου. Χρησιμοποίησέ το ακόμα και αν μετακινηθείς δεξιά ή αριστερά για λίγους πόντους.
Φώτα
Τα φώτα δεν χρησιμεύουν μόνο για να βλέπεις εσύ, αλλά για να σε βλέπουν και οι άλλοι. (Ξέρω ότι σου είναι ακόμα δύσκολο να πειστείς ότι στον δρόμο κυκλοφορούν και άλλα οχήματα και πεζοί, αλλά θα πρέπει να με εμπιστευτείς). Είναι ιδιαίτερα χρήσιμα τόσο σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας (συννεφιά, βροχή, ομίχλη), όσο και σε συνθήκες σκότους ή τεχνητού φωτισμού (νύχτα, τούνελ, κλπ). Ανάβοντας τα φώτα έστω και μία βροχερή μέρα βοηθάς τόσο τους άλλους οδηγούς, όσο και τους πεζούς να βλέπουν εύκολα την αρχοντιά σου.
Επίσης, όταν αναβοσβήνουν, χρησιμεύουν για να «κάνουν σήμα» σε κάποιον ότι του δίνεις προτεραιότητα. ΔΕΝ σημαίνουν «κάνε στη μπάντα, περνάει ο Τρισμέγιστος Πιλότος με τα μεγαλύτερα αρχίδια σε όλη την Εθνική Οδό», ούτε «σου σκάω τους προβολείς στη μούρη και δε με νοιάζει».
Φωτεινοί Σηματοδότες ή Φανάρια
Συστοιχία από φώτα τριών διαφορετικών χρωμάτων (πράσινο, κίτρινο, κόκκινο) που σημαίνουν αντίστοιχα «προχώρα», «προσοχή έπεται κόκκινο» και «σταμάτα». Επίσης το παλλόμενο κίτρινο σημαίνει «με προσοχή». Είναι μία ιδιαίτερα χρήσιμη σήμανση που επιτρέπει την απερίσκεπτη μετακίνηση οχημάτων και πεζών στο οδικό δίκτυο.
Επίλογος
Μετά από μία προσεκτική ανάγνωση είναι πολύ πιθανό να μπορέσεις κι εσύ να απαλλαγείς από το σύνδρομο του «Ελληναρά Οδηγού» μια για πάντα. Το μόνο που χρειάζεται είναι υπεράνθρωπη προσπάθεια και αυτοσυγκέντρωση καθώς διαβάζεις τους άγνωστους όρους καθώς και την εφαρμογή τους στην πράξη όπου αυτό προκύπτει. Εκτός από την άμεση μείωση πιθανοτήτων να σκοτώσεις κάποιον, θα λάβεις και μία ικανοποίηση και ένα αίσθημα συλλογικότητας που ενδεχομένως να λείπει από τη ζωή σου.
Εάν απάντησες «ναι» σε μία ή περισσότερες από τις παραπάνω ερωτήσεις, τότε πολύ πιθανό να πάσχεις από το σύνδρομο του «Ελληναρά οδηγού». Είναι ένα σύνδρομο διάχυτο στην ελληνική επικράτεια και είναι υπαίτιο για:
Α) Τον θάνατο χιλιάδων ανθρώπων ετησίως
Β) Σωματικά τραύματα δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων
Γ) Ψυχικά τραύματα εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων
Δ) Αισθητική και ακουστική βλάβη στο οδικό δίκτυο και τα πέριξ αυτού, ολόκληρης της χώρας
Είναι όντως ένα αξιοθαύμαστο σύνδρομο που πηγάζει κυρίως από το ελληνικό γονίδιο ατομικιστικής και γραψαρχίδικης συμπεριφοράς που συναντάται συχνά σε πολλές δραστηριότητες. Επίσης έχει παρατηρηθεί ότι όσα σταυρουδάκια, παναγίτσες και αγίους κι αν έχει κάποιος κρεμασμένα στο καθρεφτάκι του, το σύνδρομο παραμένει. Όμως δεν πρέπει να φοβάσαι. Το ελληνάκι πιστό στη συνείδησή του για μία συλλογική και ισότιμη ελληνική κοινωνία, προσφέρει μέσω του παρόντος άρθρου το πρώτο «Λεξικό Αγνώστων Όρων του Ελληναρά Οδηγού», ως ένα ύστατο βοήθημα στην τραγική κατάστασή σου.
Απόσταση Ασφαλείας
Είναι αυτή η απόσταση που πρέπει να τηρείς, ώστε αν ο μπροστινός σου, που μιλάει στο κινητό με τη γκόμενα που τον χωρίζει, πατήσει απότομα το φρένο, ο χρόνος των αντανακλαστικών σου και της εκτέλεσης του φρεναρίσματος από μέρους σου να είναι αρκετός ώστε να μην σκάσει το όχημά σου με δύναμη στον μπροστινό. Η απόσταση ασφαλείας είναι ιδιαίτερα χρήσιμη σε μεγάλες ταχύτητες όπου πιθανόν να έχεις την ψευδαίσθηση ότι αν βρεθεί ένα εμπόδιο ή κοκαλώσει ο μπροστινός σου στον οποίον έγινες κολλιτσίδας, θα μπορείς μέσα σε μισό δευτερόλεπτο να έχεις επιβραδύνει από 100 χλμ / ώρα σε 0 χωρίς να ακουμπήσεις το εμπόδιο ή τον μπροστινό.
Ευτυχώς για σένα, υπάρχουν άνθρωποι που ασχολούνται με αυτά και μπορούν να υπολογίσουν χονδρικά την απόσταση ασφαλείας που πρέπει να κρατάς ανάλογα την ταχύτητά σου. Ενδεικτικά:
35 χλμ / ώρα = 12 μέτρα
55 χλμ / ώρα = 23 μέτρα
80 χλμ / ώρα = 53 μέτρα
100 χλμ / ώρα = 73 μέτρα
110 χλμ / ώρα = 96 μέτρα
Αν τα 100 μέτρα απόσταση σου φαίνονται υπερβολικά, μπορείς να δοκιμάσεις και μόνος σου με έναν τοίχο σε μικρότερη απόσταση. Στην καλύτερη να σαβουριαστείς και να γλιτώσεις τη ζωή σε κάποιον που ίσως κάποια στιγμή να είχε την ατυχία να οδηγεί μπροστά σου. Στη χειρότερη να χαλάσεις τον τοίχο και να πρέπει να τον πληρώσουν οι κληρονόμοι σου.
Αυτοκίνητο
Είναι το όχημα το οποίο οδηγάς. Ένα αυτοκίνητο διαθέτει συνήθως μάζα πολλές φορές μεγαλύτερη από αυτή ενός ανθρώπου. Αυτό σημαίνει ότι μεγέθη όπως η ορμή του, η αδράνεια και η κινητική του ενέργεια είναι πολύ μεγαλύτερα από έναν άνθρωπο που τρέχει. Άρα ένα αυτοκίνητο που πηγαίνει με 5 χλμ/ ώρα και σκάει σε έναν τοίχο, θα απελευθερώσει μεγαλύτερη ενέργεια τόσο στο αμάξωμά του όσο και στον τοίχο από ότι ένας πεζός που θα σκάσει υπό παρόμοιες συνθήκες στον ίδιο τοίχο. Αντίστοιχα, ένα αυτοκίνητο που πηγαίνει ακόμα και με 10 χλμ/ ώρα και σκάσει πάνω σε έναν άνθρωπο, θα προκαλέσει πολύ μεγαλύτερη βλάβη στον άνθρωπο από ότι στο αμάξωμά του. Για περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να απευθυνθείς και στο βιβλίο Φυσικής Α’ Γυμνασίου.
Διασταύρωση
Είναι η φυσική τομή δύο δρόμων, δηλαδή δύο ρευμάτων κυκλοφορίας. Ενδεχομένως αυτό να σε χαλάει, δεδομένου ότι σε ορισμένες περιπτώσεις πρέπει να δίνεις προτεραιότητα στο άλλο ρεύμα (βλ. Σήμα ΣΤΟΠ και Φανάρια). Μπορεί να μη θες να το δεχτείς, αλλά ενδεχομένως να υπάρχουν και άλλα οχήματα στον άλλο δρόμο. Αυτό σημαίνει ότι αν για οποιονδήποτε λόγο (Πχ αν έχεις γίνει κολλιτσίδας στον μπροστινό) βρεθείς ακινητοποιημένος πάνω στη διασταύρωση, θα φράξεις ένα ολόκληρο ρεύμα από οχήματα. Μην το κάνεις. Καλύτερα να χάσεις εσύ ένα λεπτό από τη δουλειά σου, παρά να χάσουν δεκάδες οδηγοί τρία λεπτά από τις δικές τους δουλειές.
ΚΟΚ (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας)
Είναι όντως αυτό που λέει και μπορείς να τον βρεις εδώ. Παρά την πεποίθησή σου ότι είσαι ο καλύτερος οδηγός που δεν έχει ανάγκη κανέναν, το συγκεκριμένο Κώδικα τον έχουν συντάξει άνθρωποι με δεκαπλάσιο IQ από το δικό σου. Αξίζει να του ρίξεις μία ματιά.
Λεωφορειο-λωρίδα
Συναντάται στις μεγάλες πόλεις και είναι μία λωρίδα κίνησης (βλ. παρακάτω) στην οποία επιτρέπεται μόνο η κίνηση λεωφορείων και δίκυκλων. Ο λόγος που υπάρχουν οι λεωφορειο-λωρίδες είναι ώστε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να κινούνται αδιάκοπα ώστε να εξυπηρετούν αυτούς που επιλέγουν έναν πιο ώριμο τρόπο μετακίνησης μέσα στην πόλη. Επειδή κατά κανόνα είναι κενή δε σημαίνει ότι ανοίγεται διάπλατα μόνο για σένα. Ούτε για να προσπερνάς τα άλλα κορόιδα που είναι κολλημένα στην κίνηση, ούτε για να σταθμεύσεις και να «πεταχτείς για ένα λεπτάκι» στο φούρνο.
Λωρίδες Κίνησης
Είναι αυτοί οι νοητοί «διάδρομοι» πάνω στο δρόμο που ορίζονται με συγκεκριμένη διαγράμμιση. Για τη σωστότερη ροή και των άλλων οχημάτων εκτός του δικού σου (ξέρω ότι ακόμα να το καταπιείς αυτό), καλό είναι να κινείσαι μόνο σε μία λωρίδα. Αν θες να αλλάξεις λωρίδα χρησιμοποίησε το φλας (βλ. παρακάτω).
Όσο πιο αριστερή είναι μία λωρίδα, τόσο πιο γρήγορη είναι η κίνηση σε αυτή. Άρα μην πηγαίνεις σαν χελώνα στην αριστερή λωρίδα και μην πηγαίνεις σφαίρα στη δεξιά. Κάνε προσπεράσεις μόνο από τα αριστερά κι ας σου κοστίσει 2 δευτερόλεπτα περισσότερη προσπάθεια.
Πεζοδρόμιο
Είναι μία έκταση που προορίζεται ΜΟΝΟ για τους πεζούς και τις δραστηριότητες αυτών (περίπατος, ποδήλατο, παιχνίδι από παιδιά, κλπ).
Πεζόδρομος
Είναι ένα πεζοδρόμιο που έχει δημιουργηθεί πάνω σε έναν υπάρχοντα δρόμο. Αυτό έχει δημιουργήσει τη λανθασμένη εντύπωση ότι στην ουσία πρόκειται για δρόμο, ενώ συχνά έχουν αποδοθεί λάθος ορισμοί όπως, χώρος ελεύθερης στάθμευσης, δρόμος για Peugeot, κλπ. Δεν ισχύει τίποτα από αυτά. Ο πεζόδρομος είναι πεζοδρόμιο.
Πεζός
Δίποδο, νοήμον ον που περπατά ανέμελα και απερίσκεπτα στο πεζοδρόμιο. Ενίοτε αναγκάζεται να διασχίσει το δρόμο. Διαθέτει ζωή που είναι εκατομμύρια φορές πιο πολύτιμη από το όχημά σου, το άγχος σου, τη νεύρωσή σου, την κατάθλιψή σου ή την υστερία σου. Βάσει του ΚΟΚ έχει προτεραιότητα σε κάθε περίπτωση.
Σήματα της Τροχαίας
Ευδιάκριτες πινακίδες στην άκρη του δρόμου που προειδοποιούν, απαγορεύουν, καθοδηγούν ή συμβουλεύουν. Περισσότερες πληροφορίες μπορείς να βρεις στον ΚΟΚ ή στο βιβλίο που είχες παπαγαλίσει όταν έδινες εξετάσεις για το δίπλωμα οδήγησης.
Σήμα ΣΤΟΠ
Ευδιάκριτο, οκταγωνικό σήμα της τροχαίας, χρώματος κόκκινου με τη φράση STOP σε μεγάλα γράμματα. Σημαίνει «σταμάτα» και «δώσε προτεραιότητα».
Τροχαία ή Τροχομπατσαρία
Είναι το τμήμα της Αστυνομίας, αρμόδιο για την τήρηση του ΚΟΚ και την επιβολή προστίμων σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο. Ο συγκεκριμένος όρος δεν θα πρέπει να σε απασχολεί αφού κατά κανόνα είναι ανύπαρκτος, ενώ σίγουρα θα έχεις λάβει ένα από αυτά τα chain mails που λένε σε ποια σημεία ακριβώς στήνονται μπλόκα της τροχαίας σε ολόκληρη την Ελλάδα. Για καλή σου τύχη, η τροχαία θεωρεί ότι τα μπλόκα είναι μυστικά και ότι επειδή κόβει 10 κλήσεις την ημέρα, παράγει έργο. Άρα είτε υπάρχει, είτε όχι, για σένα κάνει το ίδιο και το αυτό.
Φλας
Είναι αυτό το πορτοκαλί φωτάκι που αναβοσβύνει στα άλλα οχήματα και σε προειδοποιεί για τις επερχόμενες κινήσεις τους. Πιθανόν να μη το πιστέψεις αλλά και το δικό σου όχημα διαθέτει παρόμοιο σύστημα. Με το αριστερό σου χέρι, ψηλάφισε ελαφρά την περιοχή πίσω και αριστερά από το τιμόνι. Κάποια στιγμή θα νοιώσεις ένα καυλιτζάκι. Αυτό ενεργοποιεί τα δικά σου φλας.
Εκτέλεση: Μετακίνησε το καυλιτζάκι προς τα πάνω ή προς τα κάτω ανάλογα με τη φορά που πρόκειται να γυρίσεις το τιμόνι. Κατά την ενεργοποίησή του, θα εμφανιστεί μία ένδειξη στο ταμπλό και θα ακουστεί ένας απαλός ρυθμικός ήχος που σημαίνει ότι το φλας είναι ενεργοποιημένο και όλα τα οχήματα και οι πεζοί γύρω σου είναι ενήμεροι για τις προθέσεις σου. Χρησιμοποίησέ το ακόμα και αν μετακινηθείς δεξιά ή αριστερά για λίγους πόντους.
Φώτα
Τα φώτα δεν χρησιμεύουν μόνο για να βλέπεις εσύ, αλλά για να σε βλέπουν και οι άλλοι. (Ξέρω ότι σου είναι ακόμα δύσκολο να πειστείς ότι στον δρόμο κυκλοφορούν και άλλα οχήματα και πεζοί, αλλά θα πρέπει να με εμπιστευτείς). Είναι ιδιαίτερα χρήσιμα τόσο σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας (συννεφιά, βροχή, ομίχλη), όσο και σε συνθήκες σκότους ή τεχνητού φωτισμού (νύχτα, τούνελ, κλπ). Ανάβοντας τα φώτα έστω και μία βροχερή μέρα βοηθάς τόσο τους άλλους οδηγούς, όσο και τους πεζούς να βλέπουν εύκολα την αρχοντιά σου.
Επίσης, όταν αναβοσβήνουν, χρησιμεύουν για να «κάνουν σήμα» σε κάποιον ότι του δίνεις προτεραιότητα. ΔΕΝ σημαίνουν «κάνε στη μπάντα, περνάει ο Τρισμέγιστος Πιλότος με τα μεγαλύτερα αρχίδια σε όλη την Εθνική Οδό», ούτε «σου σκάω τους προβολείς στη μούρη και δε με νοιάζει».
Φωτεινοί Σηματοδότες ή Φανάρια
Συστοιχία από φώτα τριών διαφορετικών χρωμάτων (πράσινο, κίτρινο, κόκκινο) που σημαίνουν αντίστοιχα «προχώρα», «προσοχή έπεται κόκκινο» και «σταμάτα». Επίσης το παλλόμενο κίτρινο σημαίνει «με προσοχή». Είναι μία ιδιαίτερα χρήσιμη σήμανση που επιτρέπει την απερίσκεπτη μετακίνηση οχημάτων και πεζών στο οδικό δίκτυο.
Επίλογος
Μετά από μία προσεκτική ανάγνωση είναι πολύ πιθανό να μπορέσεις κι εσύ να απαλλαγείς από το σύνδρομο του «Ελληναρά Οδηγού» μια για πάντα. Το μόνο που χρειάζεται είναι υπεράνθρωπη προσπάθεια και αυτοσυγκέντρωση καθώς διαβάζεις τους άγνωστους όρους καθώς και την εφαρμογή τους στην πράξη όπου αυτό προκύπτει. Εκτός από την άμεση μείωση πιθανοτήτων να σκοτώσεις κάποιον, θα λάβεις και μία ικανοποίηση και ένα αίσθημα συλλογικότητας που ενδεχομένως να λείπει από τη ζωή σου.