Παρασκευή, 17 Οκτωβρίου 2008

Blog Action Day κατά της Ιεραποστολής

Χθες, λέει, ήταν μία blog action day κατά της φτώχειας. Δηλαδή μια μέρα που όλοι οι bloggers καλό θα ήταν να αναφέρουν το ζήτημα της φτώχειας, ώστε όλοι οι επισκέπτες τους να θυμηθούν ότι υπάρχει και αυτό το ζήτημα, να πουν «πω πω, κοίτα σε τι χάλια κόσμο ζούμε», και αφού δουν τα στατιστικά με διάφορα κατά κεφαλήν εισοδήματα επί των ΑΕΠ διαφόρων τριτοκοσμικών κρατών, και φωτογραφίες από σκελετωμένα παιδάκια, να αισθανθούν ολίγες τύψεις.

Και κοίτα να δεις ένα περίεργο μεταφυσικό πράγμα ε; Χθες ήταν μόλις που έγραψα για τον «ευτυχισμένο υποκριτή». Ήταν τελείως τυχαίο, αλλά εκ των υστέρων βλέπω πως ίσως τελικά να έγραψα και το πιο αρμόζον θέμα για τη συγκεκριμένη μέρα.

Καταρχάς, έχω ένα θέμα με τις «ειδικές μέρες». Δεν μου κάθονται καλά. Μου θυμίζουν κάτι σε εορτολόγιο, ή μάλλον μία γενικότερη ανθρωποκεντρική ψωροπερήφανη αρλουμπολογία για να περνάει η μέρα πιο ευχάριστα και ευσυνείδητα. Δηλαδή, η πλούσια μειοψηφία της ανθρωπότητας θα έπρεπε να ευαισθητοποιηθεί για την φτωχή πλειοψηφία. Μόνο χτες όμως. Σήμερα θα πρέπει να ευαισθητοποιηθεί για κάτι άλλο, και αύριο για κάτι παρά-άλλο. Υποθέτω, λοιπόν, πως όποιος έχει το ετήσιο ημερολόγιο με τις ειδικές ημέρες (που παρεμπιπτόντως αυτές του ΟΗΕ καλύπτουν κάθε μία ημέρα του έτους), μπορεί να χωρίζει και τις ευαισθητοποιήσεις του ανάλογα, ώστε όταν χρειάζεται, να γίνεται λίγο πιο συναισθηματικός (φτώχεια, πόλεμοι, πείνα, κοκ), αλλά την επομένη μέρα ίσως να πρέπει να γίνει λίγο πιο πρακτικός (οικονομία στο ρεύμα, οικονομία στο νερό, δεντροφύτευση, κοκ).

Εκτός, από την ετοιμότητα για διαφορετικού είδους δράση (συναισθηματική ή πρακτική), φαντάζομαι θα πρέπει να είναι και συνειδησιακά έτοιμος. Έτσι για παράδειγμα, την ημέρα κατά της φτώχειας να στείλει ένα κατιτίς σε καμιά UNICEF ή κάποια ΜΚΟ. Την ημέρα κατά του φαινόμενου του θερμοκηπίου, να πάρει και το Μετρό. Τις υπόλοιπες μέρες όμως, φαντάζομαι πως δεν θα κάνει κάτι από αυτά, γιατί θα έχει άλλες action days για να πράξει ανάλογα.

Λυπάμαι, αλλά δεν μπορώ να δω κάτι ουσιώδες στις ειδικές action days. Εάν μιλάμε για αφύπνιση της συλλογικής συνείδησης, τότε αυτή δεν γίνεται μέσω κονσερβοποιημένων εορτών. Εάν μιλάμε για απλή ενημέρωση, γιατί άραγε αυτή η ενημέρωση δεν συνεχίζει κάθε μέρα; Μήπως επειδή τελικά κανείς μας δεν έχει διάθεση για κάτι τέτοιο, ή επειδή όλοι μας έχουμε καλύτερα πράγματα να ασχοληθούμε όπως τη δική μας επιβίωση; Εκεί όμως δεν έγκειται η έξυπνη προώθηση νέων ιδεών και ανάλογων πράξεων; Πώς δηλαδή θα ενσωματωθεί το περιεχόμενο μίας οποιασδήποτε action day, στην προσωπική καθημερινότητα ενός ανθρώπου που τον αφορά;

Διότι, ο άνθρωπος που παίρνει το Μετρό την «Πανευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο», και τις υπόλοιπες 364 ημέρες οδηγάει την ίδια διαδρομή, έχει ήσυχη τη συνείδησή του. Οπότε εκτός από τα αέρια θερμοκηπίου, απελευθερώνει στην ατμόσφαιρα και μεγάλη ποσότητα βλακείας. Αντίστοιχα, ο άνθρωπος που «βομβαρδίζεται», για μία μέρα, από σλόγκαν κατά της φτώχειας, αλλά την επόμενη συνεχίζει τις καταναλωτικές του συνήθειες, πάλι απελευθερώνει στην Αγορά παρόμοια ποσότητα βλακείας. Κυρίως όμως έχει τη συνείδησή του ήσυχη, επειδή μπορεί χθες και να έστειλε 50 ευρώ στη UNICEF.

Κατά δεύτερον, η φτώχεια είναι ένα σχετικό μέγεθος που δεν εξαρτάται μόνο από το κατά κεφαλήν εισόδημα, ή άλλα οικονομικά μεγέθη μιας κοινωνίας. Εξαρτάται και από πολιτισμικούς και κοινωνικούς παράγοντες που διέπουν τις αξίες της εκάστοτε κοινωνίας. Προς απογοήτευση πολλών «φιλεύσπλαχνων» και αλτρουιστών συνανθρώπων μας, υπάρχουν πολλές χιλιάδες διαφορετικές κουλτούρες σε ολόκληρο τον πλανήτη με διαφορετικές αξίες σε θέματα όπως η ποιότητα ζωής, η φτώχια, ο πλούτος, ο θάνατος κλπ. Πώς μπορείς για παράδειγμα να εξηγήσεις σε έναν κλασσικό δυτικό, ότι στη Νότια Αφρική υπάρχουν κοινωνίες που γνωρίζουν για τον ιό του AIDS, αλλά συνεχίζουν το σεξ χωρίς προστασία επειδή το θεωρούν πιο ιερό και από τη ζωή;

Ένας φτωχός Αμερικάνος, έχει τεράστια διαφορά από έναν φτωχό Έλληνα, που έχει τεράστια διαφορά από έναν φτωχό Μεξικάνο, που έχει τεράστια διαφορά από έναν φτωχό Κουβανό, που έχει τεράστια διαφορά από έναν φτωχό Σουδανέζο. Άλλες ανάγκες, απαιτήσεις και ηθικές αξίες έχει ο ένας, και άλλες ο άλλος.

Όμως εκεί έγκειται το όλο πρόβλημα της δυτικής νοοτροπίας. Αυτή η αλαζονεία και η έπαρση γνώσης σε θέματα ηθικής και ορθής δικαιοσύνης. Αυτή η συνεχής προσπάθεια της επιβολής των δυτικών «πολιτισμένων» αξιών σε ολόκληρο τον πλανήτη. Το σύνδρομο της Ιεραποστολής, πάντα με αγαθές προθέσεις, αλλά ταυτόχρονα επικερδείς, μέσα στις οποίες ανέκαθεν κρύβονταν και απατεώνες. Τόσοι αιώνες σφαγών, εκμετάλλευσης και σκλαβιάς, και εμείς ακόμα συμπεριφερόμαστε ως οι υπεράνω όλων που έχουν δικαίωμα να εκφράζουν άποψη για το τι είναι φτώχεια και τι όχι. Πάντα βάσει των δικών μας υποκειμενικών αξιών.

Λυπάμαι που θα στο πω, αλλά η ευαισθησία σου για την φτώχεια σε μία χώρα κάτι χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά δεν λέει τίποτα απολύτως. Τα 50 ευρώ που έστειλες, κατά μία πολύ μεγάλη πιθανότητα θα καταλήξουν σε κάποιον διεφθαρμένο δημόσιο υπάλληλο της αντίστοιχης χώρας. Το παιδάκι που πληρώνεται με 1 δολάριο την ημέρα για να ράβει αθλητικά παπούτσια, πληρώνεται επίσης 1 δολάριο για να στοιβάζει μνήμες RAM σε κούτες. Σαν μία απ’ αυτές τις μνήμες που αυτή τη στιγμή έχει ο υπολογιστής σου. Μην μου πουλάς λοιπόν υποκρισία για την ευαισθησία σου απέναντι στη φτώχεια.

Αν θέλεις να είσαι δίκαιος με την υπόληψή σου, πρέπει να αναγνωρίζεις τα ανούσια λούσα των πλουσίων, αλλά ταυτόχρονα και το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης των λαών και των κοινωνιών.

Αν πραγματικά θέλεις να κάνεις κάτι, θα πρέπει πρώτα να αλλάξεις εσύ. «Πρέπει να καταστρέψεις τον δικό σου πολιτισμό», όπως διάβασα κάπου αλλού. Αλλά ακόμα και για να φτάσεις εκεί, πρέπει πρώτα να καταστρέψεις τον εαυτό σου. Εάν μπορείς να το κάνεις, έχει καλώς, αν όχι, πάλι έχει καλώς αρκεί να είσαι ειλικρινής. Για να είσαι ειλικρινής τόσο απέναντι στον εαυτό σου, όσο και στους άλλους, θα πρέπει να βλέπεις κατάματα αυτά που συμβαίνουν στον περίγυρό σου. Η δική σου κοινωνία έχει σοβαρά προβλήματα που χρειάζονται εξίσου όλη αυτή την αλληλεγγύη και συλλογική συνείδηση. Επί της παρούσης, οι αξίες και η κατάσταση της δικής σου κοινωνίας, (αυτή που στην τελική βιώνεις εσύ και στην οποία θα μεγαλώσουν τα παιδιά σου), κλονίζονται το ίδιο ισχυρά όπως η φτώχεια κλονίζει τη δική σου και μίαν άλλη κοινωνία. Εάν δεν μπορείς να φτιάξεις το δικό σου σπίτι, με τι αξιώσεις θα επιχειρήσεις να φτιάξεις και του γείτονα;

10 σχόλια:

  1. μου θυμησες πριν απο πολλά χρόνια μου είχε πει ενας μητροπολίτης "γιατι να προτιμήσεις να βοηθήσεις κάποιον σε μιά άλλη χώρα όταν μπορείς να βοηθήσεις κάποιον στη δική σου?"
    Σωστό

    Δεν μου είχε πει βέβαια τι κάνει η Εκκλησία της Ελλάδος γιά να βοηθήσει τους ανωτέρω.........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. για να μην αναφερθούμε στις κυρίες που δίνουν τον οβολό τους στο παγκάρι της εκκλησίας, αλλά αγνοούν με σιχασιά τον ανάπηρο που ζητιανεύει στα σκαλιά της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ ser

    Η Εκκλησία της Ελλάδος το πάει ακόμα πιο κοντά. Βοηθάει μοναχούς και ιερωμένους.

    @ noctua

    Ε τώρα κι εσύ... Στο παγκάρι πληρώνουν και λαμβάνουν την ευγνωμοσύνη κοτζάμ Θεού. Ο ανάπηρος δεν έχει αντάλλαγμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έχεις απόλυτο δίκιο... Η βοήθεια στους οικονομικά ασθενέστερους δεν μπορεί να περιορίζεται στην «ελεημοσύνη» όπως τη γνωρίζουμε. Ο φτωχός θέλει δικαιοσύνη και ίσες ευκαιρίες σε δουλειά και εκπαίδευση και όχι 5 ευρώ να φάει ένα χάμπουργκερ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. και μια και πιάσαμε τα "ιερα"-

    άκουσα ότι η Εκκλησία της Ελλάδος (ΕτΕ) δεν πρόκειται να πληρώσει γιά την εγγραφή των ακινήτων της στο Κτηματολόγιο
    (σεμνά και ταπεινά....)
    Είναι αλήθεια αυτό ?

    Και αν είναι αλήθεια, μήπως είναι τελικά καιρός να ΑΠΑΙΤΗΣΟΥΜΕ να δημοσιεύει και η ΕτΕ ισολογισμό?

    Ετσι τελικά γιά να ξέρουμε τι μας γίνεται σε αυτή τη σεμνή & ταπινή χώρα, όπου φύεται η (φαιδρά) πορτοκαλέα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φίλε σερ
    Το άκουσα κι εγώ αυτό για το κτηματολόγιο, ενώ μάλιστα η κυβέρνηση για να «καλοπιάσει» την ΕτΕ να δώσει κανένα φράγκο, ψήφισε την απαλλαγή των μοναχών από το στρατό!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ ser

    Όπως το είπε ο Ανορθόδοξος. Επίσης η ΕτΕ αρνείται να πληρώσει τον Ενιαίο Τέλος Ακινήτων (ΕΤΑΚ) που ανέρχεται στο 0,1% της αξίας των ακινήτων, ενώ ουδέποτε συμπληρώθηκαν τα Ε9 για όλα τα εκκλησιαστικά ακίνητα.

    Περισσότερα εδώ.

    Όσον αφορά την περιουσία της ΕτΕ, φυσικό είναι να μην επισημοποιείται ποτέ ούτε να γίνεται προσπάθεια από κανέναν για αυτό προς αυτή την κατεύθυνση. Η εκτίμηση πάντως κάνει λόγο για 22,3 δις ευρώ.

    Εκεί φαίνεται βέβαια και η φοβερή "λογική" που ακολουθεί το Κράτος, ακόμα και σε περιόδους οικονομικής ύφεσης. Θα απορροφήσει 7 δις από τον προϋπολογισμό του 2009 (δηλαδή από τη δική μας φορολογία) για τις "ενέσεις ρευστότητας" του τραπεζικού συστήματος, θα προσπαθήσει με νύχια και με δόντια να βγάλει 1 δις από την επιβολή φόρου 10% στους ελέυθερους επαγγελματίες με χαμηλό εισόδημα. Αλλά η Εκκλησία ας κολυμπάει στ αφορολόγητο χρυσάφι της.

    Εάν κάποιος θέλει να κάνει μία μελέτη στη φτώχεια (για να επανέλθουμε και στο θέμα μας) και το άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ των εισοδημάτων πλουσίων και φτωχών, μπορεί κάλιστα να ξεκινήσει με την περιουσία της Εκκλησίας εν μέσω οικονομικής κρίσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν είχα πάρει χαμπαρι για τη blog action day, πριν λίγο το είδα και σ'ένα άλλο ιστολόγιο.
    Έρχομαι να συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου.
    Το μόνο που κάνω τελευταία είναι να αγοράζω προφυλακτικά από το περίπτερο και να τα δίνω σ'αυτές που ζητιανεύουν με παιδάκια στην αγκαλιά στο δρόμο.
    Σας πληοφορώ πως όλες ξέρουν τι΄είναι αυτό που τους δίνω.
    Το κα΄νουν και κάτι φίλοι μου πολύ τακτικά.
    Αν θέλετε κάντε το κι'εσείς.

    Όσο για την Εκκλησία, μην τα ξαναλέμε.
    Ακόμη κι'αν ψοφάει ο κόσμος από την πείνα σαν τις μύγες, τα παγγάρια ΔΕ θ'ανοίξουν.
    Και ξέρετε γιατί?
    Γιατί δε θα βρεθεί ΠΟΤΕ ικανή πλειοψηφία να το απαιτήσει.
    Οπότε δε φταίει καμία Εκκλησία.
    Φταίει μόνο η πνευματική φτώχεια που τελευταια υπερτερεί της υλκής...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Nα θυμίσω και τη γνωστή παροιμία:

    "Με το να μου δώσεις ένα ψάρι να φάω δε λύνεις το πρόβλημα, αντίθετα το διαιωνίζεις. Πρέπει να με μάθεις να ψαρεύω για να σωθώ".

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...