Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2009

Βοήθεια! Έρχεται ο Δεκέμβρης!

Μία κάποια προσμονή επικρατεί στα Εξάρχεια. Ένα «φάντασμα» για την ακρίβεια. Το πανό που δεσπόζει περήφανο στην πλατεία Εξαρχείων, μας προειδοποιεί για το «φάντασμα που πλανάται πάνω από την πόλη» και ονομάζεται «Δεκέμβρης». Μία ανάλογη προσμονή επικρατεί και ανάμεσα σε διάφορες κινήσεις πολιτών, αριστερές οργανώσεις και φυσικά τα ΜΜΕ. Και εν μέσω αυτής της προσμονής, επωάζεται το κλίμα που αρκετοί θα ήθελαν να επικρατήσει και φέτος στην Αθήνα και άλλες μεγάλες πόλεις.

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι. Ο Αλέξης Γρηγορόπουλος, δεν είναι ούτε άλλο ένα μεμονωμένο περιστατικό, ούτε απλά μία «αστοχία» της Ελληνικής Αστυνομίας. Ο Αλέξης είναι ένα 15χρονο παιδί που δολοφονήθηκε από έναν νταή Ελληναρά μπάτσο εν ψυχρώ. Παρόμοιοι νταήδες υπάρχουν ακόμα πολλοί, διάχυτοι όχι μόνο μέσα στο σώμα της ΕΛ.ΑΣ., αλλά και σε διάφορα άλλα πόστα που τρομοκρατούν, εκβιάζουν ή καταστρέφουν ανύποπτους πολίτες.

Ως εκ τούτου, η δολοφονία του Αλέξη, δικαίως ξεσήκωσε την οργή που ξεσήκωσε και δικαίως επεκτάθηκε σε διάφορα κοινωνικά στρώματα· το καθένα έχοντας τον δικό του λόγο. Και σε μία χώρα που στην ουσία δεν υφίσταται πραγματική Δημοκρατία, όπου οι φωνές των απελπισμένων ή των μειονοτήτων σκάνε στο βρόντο, είναι λογικό κάποιοι να σηκώσουν πέτρες και μολότωφ μόλις ξεχειλίσει το ποτήρι. Για τα περσινά περιστατικά έχω άλλωστε αναφερθεί και κάπως εκτενέστερα σε αυτό το post, αλλά και αυτό.

Μέχρις εδώ, όλα καλά. Το κράτος τρομοκρατεί και δεν λαμβάνει μέτρα, άρα κάποια στιγμή κάποιοι θα πάρουν τις πέτρες χωρίς συγκεκριμένο σχέδιο ή στόχο. Και καλώς θα κάνουν. Πέρυσι, το φλεγόμενο χριστουγεννιάτικο δέντρο ήταν μία πολύ ταιριαστή αισθητική παρέμβαση στον ύπνο των κοινών πολιτών, και κατά τη γνώμη μου, καλώς κάηκε.


Τα προβλήματα ξεκινάνε, όταν αυτό το «πάθος για τη λεφτεριά», γίνεται ένα εύκολο μέσο για την άμεση χειραγώγηση ανθρώπων ή ομάδων και τη διαστρέβλωση ιδεών. Ανέκαθεν, το πάθος ουδέποτε κατέληγε σε κάτι θετικό. Πάντα όμως, ήταν ένα καλό εναρκτήριο μέσο, για την απελευθέρωση της δυναμικής που χρειαζόταν για να ανατραπεί μία συντηρητική πεποίθηση. Σε μία σωστή κοινωνική εξέλιξη, την ανατροπή πρέπει να ακολουθήσει η λογική, διαφορετικά είτε το πάθος γυρνάει μπούμερανγκ σε αυτούς που το πυροδότησαν, είτε καταντάει γραφικό και άνευ πρακτικής ουσίας.

Στη σύγχρονη Ελλάδα όμως, ουδέποτε υπήρξε σωστή κοινωνική εξέλιξη. Η δυναμική ενός δικαιολογημένου πάθους, αντί να εξελιχθεί σε λογική, είτε μεταλλάσσονταν σε αδιέξοδο πάθος, είτε απλά εξαφανιζόταν. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν, που στην Ελλάδα εκτός από την έλλειψη λογικής, επικρατεί και μία γενικότερη σύγχυση ως προς τις κοινωνικές μας ανάγκες.

Προσπαθώντας ορισμένοι να δημιουργήσουν μία επέτειο κοινωνικής εξέγερσης στο όνομα του Αλέξη, στην ουσία επιστρέφουν στην κατάσταση του πάθους, συγχέοντάς το με τις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες. Ως αποτέλεσμα, όχι μόνο δεν δημιουργούνται δυναμικές προς θετικές κατευθύνσεις, αλλά και η μνήμη του Αλέξη στην ουσία αμαυρώνεται από τις δήθεν «επαναστατικές» ιδεολογίες μίας μικρής μειονότητας. Αυτής, που στην ουσία δεν ενδιαφέρεται για την θετική εξέλιξη της κοινωνίας μας, αλλά για τη συνέχιση της ευρύτερης σύγχυσης. Η δολοφονία του Αλέξη δεν είναι η δικαιολογία για μία επετειακή και επαναλαμβανόμενη εμφάνιση ανεξέλεγκτης βίας και τρομοκρατίας από όπου και αν προέρχεται αυτή. Η δολοφονία του Αλέξη είναι ένα εναρκτήριο βήμα προς την κατεύθυνση του εκδημοκρατισμού της ΕΛ.ΑΣ. αλλά και του Κράτους γενικότερα.

Όσο τρομοκρατικός ήταν ο θάνατος του Αλέξη, άλλο τόσο τρομοκρατικό είναι και το μήνυμα που προσπαθούν να περάσουν διάφοροι για τη φετεινή «επέτειο». Εάν οι μισοί επιλέγουν να βλέπουν την μία πλευρά της εν λόγω τρομοκρατίας, και οι άλλοι μισοί την άλλη πλευρά, το σίγουρο είναι ότι ποτέ δεν πρόκειται να βγει κάτι θετικό προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Όσο δίκαιο και αν είναι το εμπλεκόμενο πάθος.

13 σχόλια:

  1. Νηφαλιο και μετρημενο το ποστ.

    Δεν ξερω αν και πως θα γινουν "επετειακες" περιεργες καταστασεις. Αλλο το ξεσπασμα τυφλης οργης και βίας όταν μερος το κοσμου θεωρει πως εμπαιζεται (για να μην πω τπτ πιο χοντρο) απο τους ....υπηρετες του και αλλο το ραντεβου για φασαρια....

    Απο την αλλη ομολογω πως τα περσινα φαινομενα απεδειξαν πως υπαρχει συσσωρευμενη (ανημπορη;) οργη η οποια εψαχνε απλα αφορμή. Δεν ειναι τυχαιο πως χρειστηκε να πεσουν απο δεκα μεριες συσσωμα τα ΜΜΕ και ο πολιτικος κοσμος για να ηρεμησουν τα πραγματα και μετά απο αρκετες μερες. Οσο οι αιτιες παραμένουν τοσο θα μενει και ο κινδυνος τετοιων αντιδρασεων.


    Τελικα, σαν κρατος και σαν χωρα μαθαμε τιποτε απο τον περσινο Δεκεμβρη; Γιατι αν μαθαμε μονο πως για ολα φταιει το άσυλο, ή πως πρεπει η αστυνομια να ειναι πιο αυστηρη, τοτε συγνωμμη αλλα θα εχουμε πολύ σοβαροτερα ζητηματα και σύντομα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ Zaphod

    Έτσι είναι μοναδικέ μου αναγνώστη*. Δεν τα πάμε και πολύ καλά με τα μαθήματα του παρελθόντος. Για την ακρίβεια, προτιμούμε να επαναπαυόμαστε στα λιμνάζοντα νερά της συντήρησης διστάζοντας να κάνοντας θετικά βήματα προς τα μπρος.

    * Η bloggerομαρμάγκα πρέπει να έφαγε τους υπόλοιπους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ό δέυτερος αναγνώστης σου πιστεύει ότι όταν η ιστορία επαναλαμβάνεται καταντάει κωμωδία αν και στην συγκεκριμένη περίπτωση μάλλον θα μοιάζει με τραγωδία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Όπως το είπες, δήθεν «επαναστατικές» ιδεολογίες μίας μικρής μειονότητας. Αν πραγματικώς ενδιαφέρονταν οι «επαναστάτες» για επανάσταση θα είχανε σαφείς ιδεολογικούς προσανατολισμούς, όχι τυφλή βία για δύο εβδομάδες και μετά «διακοπές, πάμε στο χωριό για χριστούγεννα».

    Και αν πραγματικώς ενδιαφέρονταν για το θάνατο ανθρώπου θα «επαναστατούσανε» και στο θάνατο αστυνομικών από τρομοκράτες.

    Πάντως διαφωνώ πλήρως με το παρακάτω

    "Μέχρις εδώ, όλα καλά. Το κράτος τρομοκρατεί και δεν λαμβάνει μέτρα, άρα κάποια στιγμή κάποιοι θα πάρουν τις πέτρες χωρίς συγκεκριμένο σχέδιο ή στόχο. Και καλώς θα κάνουν. Πέρυσι, το φλεγόμενο χριστουγεννιάτικο δέντρο ήταν μία πολύ ταιριαστή αισθητική παρέμβαση στον ύπνο των κοινών πολιτών, και κατά τη γνώμη μου, καλώς κάηκε."

    Αν υποθέσουμε ότι το κράτος τρομοκρατεί. Ποιοί είναι το κράτος, αν όχι οι πολίτες; Εδώ δηλαδή έχουμε το οξύμωρο ότι οι πολίτες τρομακρατούνε τους εαυτούς τους και πήρανε ξύλα και πέτρες για να στραφούνε εναντίον τους. Παράνοια. Όσο για το δένδρο που κάηκε δε νομίζω να άλλαξε πολλά στον ύπνο των κοινών πολιτών. Το πολύ πολύ να αλλάξανε πλευρά και να κοιμήθηκαν από την άλλη πλευρά. Αν περιμένα από καψίματα δένδρων να επέλθει η αλλαγή ζήτω που καήκαμε. Ζήτω που καήκαμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ αθεόφοβος

    Εκεί είναι το θέμα. Ότι επειδή όλοι γνωρίζουν πως μία επαναλλαμβανόμενη ιστορία χάνει την αρχική της αίγλη, μία "επέτειος" για τον Αλέξη, θα αναζοπύρωνε ορισμένες δήθεν επαναστατικές ιδέες.

    @ Panos Konstantinidis

    Το καμμένο δέντρο έχει απλά συμβολική σημασία και γι' αυτό η εικόνα του ταξίδεψε αστραπιαία σε όλο το δυτικό κόσμο. Μέχρις εκεί όμως. Δεν σήμαινε κάτι παραπάνω, ούτε πτόησε ή έβαλε σε σκέψεις κανένα νοικοκυραίο.

    Φυσικά και το Κράτος αποτελείται από ολόκληρη την κοινωνία. Κάποια κομμάτια της κοινωνίας όμως, δέχονται συγκεκριμένη και συνεχιζόμενη καταπίεση από τα υπόλοιπα. Οπότε σε αυτό το πλαίσιο και μόνο δικαιολογώ την οποιαδήποτε αψυχολόγητη και στιγμιαία αντίδραση που μπορεί να συμβεί. Για το συγκεκριμένο ζήτημα, νομίζω πως είχε συσωρευτεί πολύ πράγμα τα τελευταία 5 χρόνια.

    Σε καμία περίπτωση πάντως δεν δικαιολογώ τη "στημένη" συνέχισή της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ελληνάκι

    "Φυσικά και το Κράτος αποτελείται από ολόκληρη την κοινωνία. Κάποια κομμάτια της κοινωνίας όμως, δέχονται συγκεκριμένη και συνεχιζόμενη καταπίεση από τα υπόλοιπα."

    Τότε αυτή η αντίδραση θα έπρεπε να στραφεί εναντίον της κοινωνίας, δηλαδή των γειτόνων τους, των γονιών τους, των συγγενώνν τους, των φίλων τους, ακόμα και των ίδιων των εαυτών τους. Αλλά βλέπεις άλλος φταίει για την κατάντια μας και άλλος πληρώνει τη νύφη, κλασσικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μπήκε ο Δεκέμβρης και μαζι του οι περσινές μνήμες της αγανάκτησης. ήμουν στις εδώ κινητοποήσεις και δέχτηκα τόσο χημικό όσο δεν έφαγα στα φοιτητικά μου χρονια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Επέτειοι για να χρησιμοποιούνται ως κυματοθραύστες στα δίκαια αιτήματα ειδικά των νέων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πράγματι έγινε φοβερή επανάσταση πέρυσι το Δεκέμβρη. Κλέψανε τα H&M. Κάψανε και το δέντρο. Δεν πειράζει. Πήρανε καινούργιο με τα λεφτά των φορολογουμένων. Καλά χριστούγεννα και καλά κρασιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @ Panos

    Ακριβώς. Προφανώς όμως εκεί που ίσως τα βρουν λίγο σκούρα, δεν κάνουν και πολλές "επαναστατικές κινήσεις". Όπου βολεύει μόνο ;)

    @ δείμος

    Ναι. Η κατάσταση με τα χημικά ήταν απίστευτη. Η ΕΛ.ΑΣ. πρέπει να ξεφορτώθηκε το στοκ 20 χρόνων τουλάχιστον!

    @ Φώντας

    Στο καπάκι έρχονται και οι γιορτές, οπότε μετά τον κυμματοθραύστη, ακολουθεί και η ρέκλα...

    @ Jim Slip

    Κατάφερε να ρίξει κατακόρυφα και τα ποσοστά του ο ΣΥΡΙΖΑ... Δεν είναι και εύκολο αυτό εν μέσω "επανάστασης".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Συμφωνώ με αρκετά από όσα γράφεις (δεν μέτρησα να δω αν είμαι ο 10ος αναγνώστης σου, κάπου εκεί με υπολογίζω!).
    Μια παρατήρηση: τα ΜΜΕ που έπεσαν επάνω στα γεγονότα (όπως λέει ο Zaphod), εστίασαν στο πλιάτσικο.

    Δεν ξέρω αν το πρόβλημά μας είναι ότι δεν μαθαίνουμε. Μάλλον είναι ότι αγαπάμε τις επετείους. Τις οποίες πάντα προσαρμόζουμε στη δική μας «μοναδική αλήθεια». Και εκεί θεωρούμε ότι κάναμε το καθήκον μας.

    Η δίκη μου «μοναδική αλήθεια» από τα περσινά είναι η εξής: είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι για τη διαφθορά, την αναξιοκρατία, τους Μαυρογιαλούρους», την κοροϊδία που ζούμε καθημερινά. Το καλύτερο θα ήταν να ξεκινήσουμε το «σπάσιμο» και το «πλιάτσικο» από το ίδιο μας το σπίτι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο Θάνατος του Αλέξη είναι ένα τραγικό γεγονός αναμφισβήτητα.
    Ωστόσο, ο Αλέξης δεν έπεσε θύμα του συστήματος της δημοκρατίας μας.
    Έπεσε θύμα ενος ψυχοπαθούς αστυνομικού, που πυροβολεί εν ψυχρώ στο πλήθος.
    Επομένως, επαναστατούν για να απαλλαγούν από τι ακριβώς;
    Δεύτερον, με το να καίνε μαγαζιά και περιουσίες πως δικαιώνεται ο Αλέξης;
    Με την καταστροφή άσχετων ανθρώπων πως ξεπλένεται το αίμα;
    Τέλος, αν θέλουμε να αλλάξει πραγματικά κάτι σε αυτό τον τόπο, πρέπει να αποκτήσουμε ανάπτυξη. Όσο είμαστε παράσιτα, αραξάκηδες και πρώτοι στη διαφθορά, τόσο η ανεργία και οι κοινωνικές εντάσεις θα μεγαλώνουν.
    Παρόλα αυτά, επιμένω ότι το σύστημα αυτό δεν πυροβολεί συστηματικά στο πλήθος. Ήταν συγκεκριμένη πράξη με αποκλειστική την ευθύνη στο συγκεκριμένο αστυνομικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ apos

    Συμφωνώ. Ποιος όμως, καλοβολεμένος "επαναστάτης" θα έκαιγε πρώτα το σπίτι του; Εκτός από κακομαθημένη, είμαστε και κοινωνία της ξερολίασης, οπότε ο κάθε "επαναστάτης" έχει τους δικούς του λόγους και τη δική του δικαιολογία.

    @ suncitizen

    Σίγουρα δεν μπορείς να κατηγορείς ένα ολόκληρο δημοκρατικό σύστημα για τη μούρλα ενός μπάτσου. Όμως η ευθύνη δεν μπορεί να επιβαρύνει αποκλειστικά και μόνο τον εν λόγω ένστολο.

    Καταρχάς, υποτίθεται ότι ο συγκεκριμένος μπάτσος, τέλειωσε κάποια εκπαίδευση. Σε αυτήν, κάποιοι "καθηγητές" του, αποφάσισαν πως είναι κατάλληλος να είναι ένστολος και να οπλοφορεί.

    Κατά δεύτερον, υπάρχει μία αραχνιασμένη διάταξη που υποχρεώνει όλους τους ένοπλους στα σώματα ασφαλείας να περνάνε από τακτική αξιολόγηση και ψυχομετρικά τεστ. Η εν λόγω διάταξη όμως, έχει να εφαρμοστεί εδώ και πολλά χρόνια.

    Άρα, σε ένα σημείο ευθύνεται και το στενότερο σύστημα της ΕΛ.ΑΣ. που επιβλέπει, αξιολογεί και ανέχεται παρόμοια "βλαστάρια"

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...