Παρασκευή, 20 Μαΐου 2011

Ζήλειες

Κάθε φορά που συμβαίνουν μαζικές διαδηλώσεις στο εξωτερικό (ειδικά σε κεντρικές πλατείες), τα εγχώρια «επαναστατικά» μυαλά τρέχουν να ενθουσιαστούν. Έτσι, για κάποιο λόγο, η τελευταία μόδα προστάζει να παρακολουθούμε όλοι με ενδιαφέρον και αλληλεγγύη τα δρώμενα στην Puerta del Sol της Μαδρίτης, φαντασιώνοντας την ημέρα που κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και στην Πλατεία Συντάγματος. Δυστυχώς όμως, όπως έχει ξαναειπωθεί, η επανάσταση με ελληνικούς όρους αργεί.

Ο λόγος είναι απλός και είναι ο ίδιος που στην Ελλάδα δεν μπορεί να λειτουργήσει κάτι συλλογικά ή έστω μαζικά. Για οτιδήποτε θέλουμε να δημιουργήσουμε, δεν υπάρχει στοιχειώδης συνεννόηση και αμοιβαίος συμβιβασμός. Και από αυτόν τον κανόνα δεν εξαιρείται ούτε η κοινωνική αντίδραση. Έτσι, επί της ουσίας, δεν έχουμε μία ομοιογενή κοινωνική αντίδραση, αλλά ένα σύνολο από πολλές μικρές και ατομικές αντιδράσεις για έναν μεγάλο αριθμό διακριτών, προσωπικών απαιτήσεων. Για κάποιο λόγο, θεωρούμε ότι διαδήλωση σημαίνει στοίχιση σε διάφορα «μπλοκ», το καθένα εκ των οποίων κάνει την πασαρέλα του μπροστά από το Κοινοβούλιο, φωνάζοντας το δικό του μανιφέστο, με μοναδικό ενωτικό παράγοντα τον ίδιο κοινό, αόριστο, «εχθρό». Στο τέλος, αντί να βγαίνει μία ενιαία πολυπληθής φωνή, παράγεται μία ακατανόητη κακοφωνία που εμπεριέχει ακόμα και αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα, και τελικά καταπνίγει τα όποια δίκαια αιτήματα ή μανιφέστα.

Στην πασαρέλα της Πλατείας Συντάγματος, μπορείς για παράδειγμα να δεις τετράπαχους εργατοπατέρες να διαδηλώνουν μαζί με κοκαλιάρηδες χαμηλοσυνταξιούχους. Αναρχικούς, μαζί με κομματικές νεολαίες. Μεγάλες συνδικαλιστικές οργανώσεις (βλ. ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ), μαζί με κατά τ’ άλλα εργατικούς και χαμηλόμισθους δημόσιους υπαλλήλους.

Η αλληλεγγύη και η ενότητα μπροστά σε έναν κοινό «εχθρό» δεν είναι κατακριτέες, ούτε φυσικά προϋποθέτουν ομοιογενή πλήθη με τις ίδιες ακριβώς ιδέες. Έχει μεγάλη σημασία όμως το πώς ορίζει τον «εχθρό» ο καθένας και κατά πόσο ο «εχθρός» αυτός έχει τις ίδιες επιπτώσεις σε όλους. Διότι αν οι επιπτώσεις είναι διαφορετικές, τότε το τίμημα που έχει να πληρώσει ο καθένας είναι διαφορετικό. Και όταν το τίμημα είναι διαφορετικό, δεν μπορεί να υπάρχει ομοιογένεια και συλλογικότητα εξ’ ορισμού.

Είναι φυσικό οι αγανακτισμένοι ή οι εν δυνάμει «επαναστάτες» να θαυμάζουν την Puerta del Sol, τις περιστασιακές μαζικές απεργιακές κινητοποιήσεις του Παρισιού, την Tahrir, το Wisconsin, κλπ. Στην ουσία δεν θαυμάζουν την πραγματοποίηση ή τα μανιφέστα αυτών των διαδηλώσεων, αλλά την ομοιογένεια, την μαζικότητα και την αποφασιστικότητά τους. Ίσως επειδή κατά βάθος γνωρίζουν πως παρόμοιες διαδηλώσεις δεν μπορούν να γίνουν στην Ελλάδα με τις παρούσες νοοτροπίες, ήτοι τις 329746502986 συνιστώσες της Αριστεράς, την μιζέρια και την ένταση που επικαλύπτουν οποιαδήποτε άλλη ατμόσφαιρα, την ανυπαρξία κάποιας συλλογικής συνείδησης, και εν τέλει το μακρύ και το κοντό του καθενός.


10 σχόλια:

  1. Πολύ εύστοχο κείμενο.

    Μένει όμως ν' αναρωτηθούμε πως θα ήταν εδώ οι πορείες δίχως μπαχαλακιδες που καίνε εργαζομένους ή Ματατζιδες που βαράν τον κόσμο με πυροσβεστήρες ενώ παράλληλα ψεκάζουν ότι βρίσκουν μπροστά τους.

    Τέτοια βρώμικη καταστολή δε βλέπω σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Βρωμια και προβοκατσιες πιστευω οτι υπαρχουν παντου. Σημασια εχει ο κοσμος πως αντιδρα σ αυτο. Το κειμενο ειναι ευστοχο. Ο κοσμος κουραζεται οταν βλεπει τοσες διαφορετικες συνιστωσες της αριστερας και οχι μονο. Ολοι εχουμε κοινο εχθρο, προφανως, (ακομα και με ακροδεξιους πολλες φορες οταν μιλαμε για αντιλαικα μετρα που αφορουν ολους μας), αλλα οταν ο καθενας βαζει το συμφερον του πανω απ ολα και δεν μπορει να συμβιωσει με τους υπολοιπους (στην ουσια) ομοιδεατες του και δημιουργει μια καινουργια παραταξη επειδη απλα αλλαζει 2-3 αρθρα απο την προηγουμενη, τοτε για ποια επανασταση μιλαμε? Οταν σε μια πορεια βλεπουμε καμια 10αρια διαφορετικα μπλοκ με το καθε ενα να περιφρουρειται και το ΚΚΕ (συνηθως), που εχει και μια παραπανω μαζικοτητα, να ειναι σε ασχετες ωρες, πως θα καταφερουμε την μαζικοτητα που ειναι απαραιτητη για την επανασταση?
    Καταληγουμε οτι οι αριστεροι (κυριως) επαναστατες καταπνιγουν οι ιδιοι την δικη τους προσπαθεια για επανασταση, ποσο μαλλον οταν εχεις καμια 100αρια ματατζηδες και ασφαλιτες απεναντι σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ίσως δεν υπάρχει μαζικότητα στις διαδηλώσεις γιατί πολύ απλά ο “μαζικός” λαός δεν γουστάρει να διαδηλώνει! Μήπως τελικά είσαστε λίγοι; Μήπως τελικά η “μάζα” του λαού, σας βλέπει στις τηλεοράσεις να τρώτε ξύλο από τα ΜΑΤ γελάει;

    Μην ξεχνάτε ότι ειρηνικές μαζικές διαδηλώσεις έχουν γίνει ... να θυμηθώ δυο; Για την Μακεδονία (μέχρι και τα σχολεία είχαν κλείσει) και αυτή που έκαναν οι παπάδες για τις ταυτότητες (το Ελληνάκι βγάζει αφρούς τώρα :P ).

    Bottom line: Μήπως δεν υπάρχει μαζικότητα, γιατί πολύ απλά είσαστε λίγοι; Μην ψάχνεται να βρείτε δικαιολογίες; Δεν φταίνε τα ΜΑΤ που καταπνίγεται η “επανάσταση” σας, φταίει ότι δεν έχει momentum γιατί πολύ απλά η πλειοψηφία του λαού σας συμπαθεί, αλλά δεν σας πιστεύει!

    Μην ξεχνάμε το “Πολυτεχνίο” όπου χρειάστηκαν tanks για να καταστείλουν, γιατί πολύ απλά υπήρχε μάζα ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ ajaxoftelamon

    Είχε πλάκα ο δεύτερος πληθυντικός :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μαζικότητα υπάρχει και θα ηταν πολυ μεγαλύτερη αν 200 άτομα που περιλαμβάνουν μπαχαλακιδες και παρακρατικούς δεν έδιναν το έρεισμα στα ΜΑΤ να πνίξουν τις πορείες κάθε φορά με δακρυγόνα.
    Έχουμε επίσης καταλάβει ότι εδώ και χρόνια επίτηδες τα ΜΑΤ δεν βοηθούν τις ειρηνικές διαδηλώσεις. Οι δικαιολογίες τους τελείωσαν.

    Πάραυτα δε περιμένω καμία επανάσταση. Το σύστημα είναι τόσο διεφθαρμένο που διαλύεται εκ των έσω όποια πολιτική γραμμή και αν ακολουθήσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ellinaki μου, αφού το ξέρεις ότι εσας του Imperial σας αγαπάω ιδιέτερα! :p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Χαζούλης "διαδηλώσεις με μολότοφ και μαζικές καταστροφές δεν βλέπεις σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα", αν κάνουν πως πάνε με μολότοφ θα δεις της θα πει αληθινή καταστολή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @themis Όταν πας με μολότοφ, οι συλλήψεις δεν είναι καταστολή αλλά προστασία της διαδήλωσης.

    Τόσα χρόνια οι διαδηλώσεις ή είναι απροστάτευτες ή αυτοπροστατευονται.

    Ξέρουμε όλοι πολυ καλά οτι είναι στατιστικά αδύνατον εδώ και τοσα χρόνια να γίνονται τα ίδια και τα ίδια. Ακόμα και γκαβοί να ήταν θα τους είχαν συλλάβει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πολύ εύστοχη η ανάρτηση.
    Στο τόπο μας πάντα βρίσκουμε με ακρίβεια τι μας χωρίζει, το τι μας ενώνει ούτε καν το σκεφτόμαστε! Ίσως είμαστε υπερβολικά φιλελεύθεροι για τον όποιο συμβιβασμό, για την όποια παραχώρηση. Ο καθένας έχει την προσωπική του ιδεολογία, το δόγμα του, έτσι όπως το αντιλαμβάνεται τι είναι καλό και σαυτό παραμένει προσκολλημένος, αμετακίνητος. Εστί μάθαμε να βλέπουμε τον κόσμο, καλό – κακό, θεός – διάβολος, φυλαγόμαστε από το διάβολο και ελπίζουμε στο θεό!
    Για διαλεκτική ούτε λόγος. Αυτό το εργαλείο δεν γνωρίζουμε να το χρησιμοποιούμε, ιδιαίτερα οι αριστεροί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. "Μην ξεχνάμε το “Πολυτεχνίο” όπου χρειάστηκαν tanks για να καταστείλουν, γιατί πολύ απλά υπήρχε μάζα ..."

    Πλάκα με κάνεις;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...