Σάββατο, 7 Μαΐου 2011

Man piss wind, wind piss back

Τον τελευταίο καιρό στον ευρύτερο δημόσιο διάλογο, έχει αναπτυχθεί ο γνωστός αντίλογος περί ορθότητας ή μη της κοινωνικής αντίδρασης σε αποφάσεις του Κράτους με παράνομο τρόπο. Πχ τα διαφόρων ειδών κινήματα «Δεν πληρώνω», τα περιστατικά στην Κερατέα, κλπ. Η βασική μου ένσταση στις εν λόγω αντιδράσεις δεν είναι η αποτελεσματικότητά τους (κανείς άλλωστε δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει μία επικείμενη επιτυχία του «Δεν πληρώνω» στις τιμές των διοδίων), αλλά η μακροπρόθεσμη επίδρασή τους στην ευρύτερη λειτουργία της κοινωνίας και κατά συνέπεια του Κράτους.

Σε ένα λεωφορείο στο Montgomery της Alabama, στις 2 Μαρτίου 1955, η «έγχρωμη» Claudette Colvin αρνείται να δώσει τη θέση της σε έναν λευκό όπως πρότασσαν οι τότε κανονισμοί της πόλης. Η Colvin συνελήφθη, χωρίς αντίσταση, ενώ συνέχιζε να φωνάζει πως είναι συνταγματικό της δικαίωμα να κάθεται όπου θέλει στο λεωφορείο. Παρόμοιο περιστατικό σημειώθηκε περίπου εννιά μήνες αργότερα με την Rosa Parks, η οποία επίσης συνελήφθη, και φυλακίστηκε. Οι δύο αυτές υποθέσεις πυροδότησαν μία σειρά από δράσεις, κυρίως ένα ευρύτερο μποϊκοτάρισμα της Montgomery Bus Company από τον «έγχρωμο» πληθυσμό της πόλης και άλλους κοινωνικούς ακτιβιστές, και κορυφώθηκαν τον Δεκέμβριο του 1956, όπου το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ αποφάσισε την αντισυνταγματικότητα του εν λόγω κανονισμού και διέταξε την άρση του. Η απόφαση αυτή, θεωρείται ιστορικά μία από τις κατακτήσεις – σταθμούς της «έγχρωμης» κοινότητας των ΗΠΑ που αργότερα θα εντατικοποιηθούν με τον Martin Luther King και τον Malcolm X και θα οδηγήσουν στην εξάλειψη όλων των φυλετικών διακρίσεων στη χώρα.

Στην περίπτωση των Claudett Colvin, Rosa Parks και τους «Δεν πληρώνω», υπάρχει μία σημαντική διαφορά. Οι πρώτες δεν αντιστέκονται στη σύλληψή τους, ούτε φωνάζουν για οποιαδήποτε κρατική καταστολή, ούτε πετάνε μολότωφ στα λεωφορεία της Montgomery Bus Company. Φωνάζουν μόνο για τα δικαιώματά τους. Δεν παραγνωρίζουν το γεγονός ότι επί της αρχής παρανομούν και πληρώνουν κανονικά το πρόστιμο που τους αναλογεί. Ταυτόχρονα κινούνται δικαστικά προκειμένου να δικαιωθούν εκ των υστέρων. Στο τέλος, όχι μόνον δικαιώνονται αλλά ξεσηκώνουν και ένα γενικευμένο κύμα κοινωνικής συμπαράστασης που ενδεχομένως να πίεσε το δικαστήριο προς αυτή την απόφαση. Οι Colvin και Parks στην ουσία πέτυχαν την αλλαγή των νόμων χρησιμοποιώντας τους ήδη υπάρχοντες νόμους, αναδεικνύοντας τις ατέλειες των τελευταίων. Χρησιμοποίησαν δημοκρατικούς θεσμούς για να βελτιώσουν την δημοκρατία της κοινωνίας τους.

Δεν υπάρχουν τέλειοι νόμοι, όπως και δεν υπάρχει τέλειο πολιτικό σύστημα. Αυτές είναι έννοιες που συνεχώς μεταλλάσσονται και βελτιώνονται βάσει των τρεχόντων αναγκών της πλειοψηφίας. Αυτή άλλωστε είναι και η διαφορά της Δημοκρατίας από τον Ολοκληρωτισμό. Η πρώτη βελτιώνεται μέσα από τα λάθη της, ενώ ο δεύτερος είναι απόλυτος και αδυσώπητος βάσει των συμφερόντων αυτών που τον επιβάλλουν. Έναν παρόμοιο παραλληλισμό στο δίπολο Δημοκρατία-Ολοκληρωτισμός, βλέπω και στο δίπολο Επιστήμη-Θρησκεία. Η επιστήμη εξελίσσεται και αναπτύσσεται μέσα από τη συνεχή αμφισβήτηση των ήδη υπαρχόντων αρχών της, χρησιμοποιώντας επιστημονικές μεθόδους. Αν κάποια στιγμή η επιστημονική κοινότητα άρχιζε να δίνει έδαφος σε απόλυτες μεταφυσικές και θρησκευτικές απόψεις για την επεξήγηση των φυσικών φαινομένων, σταδιακά θα επιστρέφαμε σε έναν νεώτερο μεσαίωνα.

Οι διεκδικήσεις που γίνονται παράνομα και δικαιώνονται υπό τη μορφή παράνομων πιέσεων και όχι θεσμικά, καλλιεργούν το έδαφος για μία διεύρυνση της παρανομίας όχι μόνο σε διεκδικήσεις, αλλά και σε γενικότερες κοινωνικές διαδικασίες. Κάπως έτσι άλλωστε, η ανοχή στις «μικρές» παρανομίες στην Ελλάδα (όπως το διπλοπαρκάρισμα για παράδειγμα), σταδιακά έγινε καθημερινός κανόνας και έδωσε έδαφος για μεγαλύτερες παρανομίες που έγιναν και αυτές κανόνας που με τη σειρά τους έδωσαν έδαφος για ακόμα μεγαλύτερες παρανομίες, κ.ο.κ. Εν τέλει, αυτό που καταφέρνουν είναι σταδιακά να συμβάλουν στην άτυπη νομιμοποίηση μίας ανακυκλώσιμης παρανομίας και από την πλευρά του Κράτους. Σε τέτοιου είδους δράσεις μέσα στον ίδιο κοινωνικό ιστό, ισχύει άλλωστε και το παλιό καλό γνωμικό: «Man piss wind, wind piss back».


31 σχόλια:

  1. Γενικά συμφωνώ μαζί σου εξαιρώντας φυσικά το 'δεν πληρώνω' κλπ, διότι η βία του κοινοβουλευτισμού έχει φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη. Για δημοκρατία πλέον δεν μιλώ γιατί ουσιαστικά δεν υφίσταται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. το γεγονός είναι οτι ο Ελληνας έφτιαξε ένα κράτος στο οποίο δεν έχει εμπιστοσύνη και συμπεριφέρεται ανάλογα

    σε αντίθεση με τους Ιάπωνες, τους Γερμανούς, τους Αγγλους κτλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Έλληνας πάντα μισούσε το κράτος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Με ποιό νομικό τρόπο μπορείς να αντιμετωπίσεις αυτό:
    http://news247.gr/ellada/politiki/dyo_syntakseis_paxyla_efapaks_kai_eksoda_parastashs.854946.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Με ποιό νομικό τρόπο μπορείς να αντιμετωπίσεις αυτό:
    http://news247.gr/ellada/politiki/dyo_syntakseis_paxyla_efapaks_kai_eksoda_parastashs.854946.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. μια αναθεωρηση συνταγματος(κατι που δεν ειναι πολυπλοκο για την μικρη ελλαδα) χρειαζεστε οπωσδηποτε,φιλοι μου εκει ,για να αρχισετε να αγαπατα και εσεις το "τερας κρατος που θα μεταμορφωθει μετα την αλλαγη σε ονειρεμενη πολιτεια"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "Έγραψες" και πάλι, Ελληνάκι. Συνεχίζει να ωριμάζει η "e-πένα" σου - αποτελώντας μια ακτίδα ορθολογισμού στον οχετό της ελλαδιστανικής μπλογκόσφαιρας. Υποκλίνομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτά που γράφεις είναι απολύτως λογικά αλλά φαίνεται ότι τα καταλαβαίνουν μόνο όσοι κατουράνε από την σταβέντο μεριά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Βασικά η επιστημονική κοινότητα και χωρίς να δίνει έδαφος σε μεταφυσικές και θρησκευτικές απόψεις μπορεί να οδηγήσει σε μεσαίωνα. Για παράδειγμα ας θυμηθούμε μερικά καλά που μας έδωσε: Φαινόμενο του Θερμοκηπίου, Ανθρωπογενής Κλιματική Αλλαγή, Ακραία Καιρικά Φαινόμενα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Με βρίσκεις 100% σύμφωνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ παραπάνω Ανώνυμους εξυπνάκηδες...

    ...ας θυμηθούμε μερικά καλά που μας έδωσε η επιστημονική κοινότητα...

    αφού πρώτα σε έσωσε από την πυρά της ιερής εξέτασης, βρήκε τρόπο να αποχετεύει τα λύματα που εσύ παρήγαγες ώστε να μην πεθαίνεις από τύφο στα 22 σου και να μην πίνεις τα ίδια σου τα σκ@τ@. Αφού δε εξασφάλισε ότι μπορείς να ταξιδέψεις στα πέρατα της γης χωρίς να πέσεις στην άβυσσο εκεί που τελειώνει, σε βοήθησε να ανακαλύψεις κόσμους, τροφές και υλικά ώστε να μην πεθαίνεις πάλι στα 22 από μια γρατζουνιά ή ένα τσίμπημα κουνουπιού, εφηύρε κάτι άχρηστα πράγματα όπως το ρεύμα τους ημιαγωγούς την σατανική πυρηνικά ενέργεια...
    ... ώστε να μπορείς εσύ τώρα, αραχτός μπροστά στο λαπιτόπ σου να την αφορίζεις.
    Καταλαβαίνω τον πόνο σου αλλά όλα αυτά θα έπρεπε να μας τα γνωστοποιήσεις με σήματα καπνού!
    ...αλλά ξέχασα όπως και όλοι οι "καθαροί" αριστεροί πολεμάτε το σύστημα εκ των έσω.
    Εύγε!

    Υ.Γ. ...άντε πάλι, σου έκατσε ο αντίλογος που τόσο αναζητούσες, για να εκφραστείς πραγματικά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο/Η the elf at bay είπε...

    " Ο Έλληνας πάντα μισούσε το κράτος."

    Από κει προκύπτει και η μεγάλη παράδοση στον φιλελευθερισμό; Ας σοβαρευτούμε λίγο, πιο κρατικίστικος λαός δεν υπάρχει, αν εξαιρέσει κανείς τα αποτυχημένα φρούρια του σοσιαλκομμουνισμού. Στην Ελλάδα πάντα το Κράτος ήταν το λάφυρο των ολιγοπωλίων και των μικροαστών, λόγω της έλλειψης αστικής «liberal education» (γενικής παιδείας) του λαού και κυρίως των πολιτικών-αρπακτικών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ελπίζω να ζω όταν θα έρθει εκείνη η στιγμή που δε θα υπάρχουν συμπολίτες μου που θα συγκρίνουν των διάφορων ειδών τις παρανομίες και θα τις κατατάσσουν (ο καθένας με τα δικά του κριτήρια) σε διάφορες βαθμίδες βαρύτητας.

    Αυτοί που ζητούν να είναι δήθεν ο νόμος ίσος απέναντι σε όλους, είναι οι πρώτοι που υποστηρίζουν ότι η παρανομία του να μην πληρώνεις διόδια, ή να τρέχεις πάνω από το όριο ταχύτητας στους δρόμους, είναι μικρότερη από τη μίζα του κάθε πολιτικού, ή το φακελάκι του κάθε γιατρού!

    Όπως δεν υπάρχει "ολίγον έγκυος", δεν υπάρχει και "ολίγον παράνομος"!

    Όλοι θέλουν να αλλάξει η Ελλάδα, αλλά χωρίς να αλλάξει ο μικρόκοσμός τους. Δεν κατανοούν ότι οι αλλαγές έρχονται από τα κάτω (πόσο τραγικό γίνεται αυτό ειδικά όταν είναι "αριστεροί" αυτοί που περιμένουν να "αλλάξει το κράτος" από πάνω) και η Ελληνική κοινωνία είναι το άθροισμα των μικροκοινωνιών μέσα στις οποίες ζει ο καθένας μας...


    "Γίνε εσύ η αλλαγή που θέλεις να δεις στον κόσμο"
    Μαχάτμα Γκάντι



    @the elf at bay
    Είμαι Έλληνας και αγαπώ το κράτος!

    @the stoic
    Δεν το πιστεύω ότι έκατσες και του απάντησες σοβαρά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @the stoic
    Παπαροζούμη, το μόνο που ήθελα να πω (χωρίς να είμαι αριστερός) ήταν ότι εκτός από θρησκευτικά δόγματα υπάρχουν και επιστημονικά. Π.χ.:
    «Bαρύτερες του αέρα μηχανές που θα πετάνε είναι αδύνατον να υπάρξουν.» William Thomson, Lord Kelvin, Bρετανός μαθηματικός και φυσικός, 1895.
    Τώρα δογματικοί επιστήμονες δεν έχουν κάψει ακόμα ανθρώπους αλλά έχουν προτείνει να κάψουν βιβλία όπως στην περίπτωση των µορφογεννητικών πεδίων του Rupert Sheldrake.
    Τώρα για φαινόμενα του θερμοκηπίου και πράσινη (χαχαχα) ανάπτυξη όποιος θέλει ας διαβάσει για παράδειγμα εδώ:
    http://archaeopteryxgr.blogspot.com
    Sorry για το παπαροζούμη παπάρα αλλά ούτε και εσύ μίλησες ευγενικά.

    Προς fanis panagiotopoulos: ούτε και εγώ το πιστεύω ότι έκατσα και του απάντησα σοβαρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αχ Ελληνάκι η πένα σου είναι φοβερή , συμφωνώ 100% με όσα λες. Είναι πολύ σωστά όλα αυτά για τους νόμους. Ας μην ελέγξουμε το τι προβλέπει ο Νόμος Ελληνάκι μου για τις εταιρίες. Ας μην δούμε μήπως και αυτές παρανομούν. Ας μην δούμε πότε πρέπει να πληρώνουμε διόδια. Ας κρίνουμε τις παρανομίες μόνο των άλλων εξάλλου έχουμε ταυτίσει τις Α.Ε με το κράτος. Ελληνάκι μου. Εχεις δίκιο με παράνομες ενέργειες θα γυρίσουμε στον μεσαίωνα. Τρομερή μου πενα... Πόσο ωρίμασες και τα λες έτσι ωραία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Δυστυχώς μια μεγάλη μερίδα των Ελλήνων πολιτών εκτρέπονται σε τέτοιου είδους ενέργειες όπως αυτές που περιγράφεις, τις οποίες θεωρούν "ηρωικές" και "γενναίες", στην πραγματικότητα όμως δεν είναι παρά καραγκιοζιλίκια ή ακόμα χειρότερα πράξεις που δεν κάνουν τίποτε άλλο, παρά να διαβρώνουν τη νομιμότητα, να ενθαρρύνουν την ανομία και το λαϊκισμό, ακόμα και να υποθάλπουν τη βία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ναι ρε παιδι μου, αλλα να θυμομαστε κιολας πως και οι μαυροι πολιτες που αναφερεις παρανομησαν. (Οκ, πληρωσαν εισιτηριο :))

    Συμφωνω απολυτα στα...του μετα, δηλ στην σταση εναντι στην καταστολη και στην χρησιμοποιηση κατοπιν νομιμων και ενδικων μεσων. Υπάρχει όμως το προβλημα πως στην Ελλαδα η δικαιοσυνη δεν ειναι ακριβως αυτο που λεμε...αδεκαστη, σωστα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @Zaphod
    ναι συμφωνώ ότι η Ελληνική Δικαιοσύνη δεν είναι πάντα αδέκαστη. Αλλά ας μη πέσουμε στην παγίδα της αυτοδικίας και της ανομίας. To αποτέλεσμα θα είναι πολύ χειρότερο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. @Ανώνυμος

    Για τα αποτυχημένα φρούρια θα συμφωνήσω αλλά ανέκαθεν ο Έλληνας μισούσε το κράτος κι έκανε-κάνει τα πάντα για να αποφύγει τις παγίδες του. Η μιζέρια των περισσότερων που λένε ότι 'δεν υπάρχει κράτος' με εξοργίζει. Υπάρχει πολύ μα πολύ κράτος. Άχρηστο και καταχρηστικό.

    @fanis panagiotopoulos

    Δεν αυτοπροσδιορίζομαι Έλληνας και το κράτος το έχω χεσμένο. Με το συμπάθειο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Είμαστε λίγο άδικοι με το συγκεκριμένο κίνημα (δεν πληρώνω). Αν σαν ώριμοι πολίτες το 2011 αποφασίζουμε πως ο Κρητικός και ο Σαμιώτης ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ή ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΚΟ να πληρώνει το μετρό Θεσσαλονίκης. Τότε ορθά και λογικά ο «χρήστης του ΠΑΘΕ» δεν πρέπει να πληρώνει τον αυτοκινητόδρομο «Πάτρα – Γιάννενα» κλπ Γιατί δηλαδή με το στανιό να πληρώσουμε τους λάθος κεντρικούς σχεδιασμούς του Σουφλιά ή του εκάστοτε λαϊκιστή βλαχοδημάρχου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Το κίνημα "Δεν πληρώνω" εκφράζει πολύ επικίνδυνα νοήματα.Είναι αξιοθαύμαστο πως κάποιοι πιστεύουν πως βρήκαν την απόλυτη λύση, κάτι που ήταν τόσο προφανές τόσο καιρό και κανείς δεν το τολμούσε. Δυστυχώς ή ευτυχώς "δεν υπάρχει τσάμπα γεύμα". Κανείς δεν λέει σύστημα της δημοκρατίας δεν είναι τέλειο. Το ίδιο και της επιστήμης. Το θέμα είναι ότι αυτά τα δύο πάνε χεράκι χεράκι,και είναι ότι πιο αποτελεσματικό εργαλείο έχει ο άνθρωπος απέναντι στον φανατισμό.

    Συγχαρητήρια για το blog γενικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @Ανδρέας Ζούρδος
    Δεν διαφωνώ με την φιλελεύθερη ρήση αγαπητέ μου.

    Το θέμα είναι πως εδώ δεν υπάρχει καν γεύμα. Πληρώνεις τώρα για να φας σε 5 χρόνια. Γιατί να πληρώσω κάτι που δεν απολαμβάνω; Αυτά δεν τα σκέφτηκαν ποτέ ο σοσιαλιστές της ΝΔ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Συμφωνώ. Βέβαια δεν βλέπω διαφορά μόνο στο τρόπο διεκδίκησης αλλά και στους αντικειμενικούς σκοπούς (σε σχέση με τη σύγκριση των "δεν πληρώνω" με το κίνημα που ξεκίνησε από τη Claudette Colvin)

    btw όλοι οι μαύροι που γνωρίζω αντιπαθούν το επίθετο "έγχρωμος"


    (διέγραψε αν μπορείς το προηγούμενο μήνυμα μου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @ zaphod

    Φυσικά και δεν είναι αδέκαστη και φυσικά οι οποιεσδήποτε παρανομίες του Κράτους, ξεσκεπάζονται και "διορθώνονται" πιο δύσκολα. Επειδή όμως οι τρεις εξουσίες της δημοκρατίας έχουν θεμέλια στη βάση της κοινωνίας, μία καθ'όλα νόμιμη κοινωνία σταδιακά θα εξέλεγε και νόμιμο κόσμο στις ανώτερες θέσεις. Αντιθέτως μία κοινωνία παρανομούντων φυσικά και θα ανακυκλώνει την παρανομία σε όλα τα επίπεδα.

    @ epanechnikov

    Η χρήση της λέξης "έγχρωμος" ήταν εσκεμμένη για να τονιστεί η τότε κατάσταση όχι μόνο στη νομοθεσία αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. πολυ νομιμοφροσυνη επεσε,να υποθεσω οτι εσεις εχετε τα γνησια windows,δεν εχετε mp3 στον υπολογιστη σας ουτε εχετε κατεβασει ταινιες και δεν χρησιμοποιητε ποτε τα αλαρμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @Ανώνυμος

    Εννοείται ότι έχουμε και το αυτοκολλητάκι των κωδικών για τα Win κολλημένο στην έξω αριστερή πλευρά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. "Δεν υπάρχουν τέλειοι νόμοι, όπως και δεν υπάρχει τέλειο πολιτικό σύστημα."
    Στην Ελλάδα με την πολυνομία οι νόμοι είναι ανύπαρκτοι, άραγε εμείς πόσα έτη φωτός απέχουμε από το τέλειο σύστημα ;

    Πιστεύω οτι έχουμε μπλέξει τα μπούτια μας σα λαός άσχημα, τα πράγματα πρέπει επιτέλους να ξεκαθαρίσουν με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Μπροστά σ'αυτο βλέπω μόνο μια λύση.


    Δημοψήφισμα Τώρα !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. @Χαζούλης

    Είδες τι κάνει το ΠΟΛΥ κράτος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Δεν ξέρω αν φταίει το πολύ ή το λίγο Κράτος.

    Αυτό που ξέρω είναι ότι αυτό που έχουμε σήμερα δεν λειτουργεί αντίθετα έχει μαζευτεί η σάρα και η μάρα από την αναξιοκρατία των τελευταίων 30 ετών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Η Σια Κοσιωνη κλαιει απο συγκινηση.
    Διπλοπαρκαρισμα-κινημα ''δεν πληρωνω'' ιδια,μικροπαρανομια και τα δυο...
    Στηριζεις την ορθολογικη σκεψη και τον πολιτισμενο λογο με τετοια επιχειρηματα?
    ταυτιζεις δηλαδη το μουλωχτο-καταφερτζιδικο διπλομαρκαρισμα,που εν τελει εχει αλλη αφετηρια (βλεπε συμφορηση κεντρου,ελλειψη παρκιν) με μια πολιτικη διεκδικηση, που δεν στεκεται απλως διεκδικωντας μονο μια αλλιωτικη τιμολογιακη πολιτικη των διοδιων αλλα αντιστεκεται στην παγια τακτικη του κομματισμου που πραττει συνεχως στα κρυφα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. @ gaylads

    Κάτι μου λέει ότι δεν κατανόησες το κείμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...